Reklama

Rosjanie próbują zdobyć większe wpływy w IRU

Rosyjskie władze celne wypowiedziały stowarzyszeniu przewoźników międzynarodowych ASMAP umowę gwarancyjną w systemie TIR.

Publikacja: 01.09.2013 17:04

Umowa przestanie obowiązywać 1 grudnia. Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, które jest gwarantem karnetów TIR w Polsce, zaapelował do przewoźników o zachowanie spokoju. Podkreślił, że obecna sytuacja nie oznacza, że Rosja występuje z systemu TIR i nadal obowiązuje on na terenie Rosji. Dodał, że 5 i 6 września w Jałcie odbędzie się nadzwyczajne spotkanie przedstawicieli międzynarodowych stowarzyszeń przewoźników z udziałem ZMPD, którego celem będzie rozwiązanie sporu pomiędzy Federalną Służbą Celną Rosji (FSC) oraz Międzynarodową Unią Transportu Drogowego IRU.

Spór trwa od lipca i cały czas zaognia się. Rosjanie chcą od 14 września wprowadzić dodatkowe gwarancje celne w przewozach międzynarodowych, co de facto oznacza wystąpienie z systemu TIR. Przedstawiciele przewoźników wskazują jednak, że do tej pory nie ma żadnych szczegółów nowych ubezpieczeń, więc całe zamieszanie jest jedynie grą ze strony rosyjskich celników skierowaną przeciw IRU. Pośrednio może o tym świadczyć zapewnienie szefa FSC Andrieja Bielianinowa, że nie przewiduje żadnych zmian w procedurach przekraczania granicy z Finlandią. – Dla fińskiego biznesu nie będzie żadnych negatywnych skutków – podkreślił Bielianinow na konferencji prasowej.

Według FSC powód do wprowadzenia nowych ubezpieczeń dał ASMAP, który jakoby jest winien rosyjskiemu Ministerstwu Finansów 650 mln dol. (20 mld rubli). Bielianinow zarzuca ASMAP, że w grudniu 2002 roku podpisał umowę z prawnym poprzednikiem FSC Rosji oraz Ministerstwem Transportu, w którym za likwidację 200 mln dol. zaległych należności celnych ASMAP wpłacił 7,5 mln dol. Po ponad dekadzie od zawarcia umowy Bielianinow twierdzi, że przewoźnicy nie mieli prawa jej podpisywać, bo na zlikwidowanie długu może zgodzić się jedynie Ministerstwo Finansów. W związku z tym naliczył ASMAP karne odsetki, stąd łączna wartość długu ASMAP wobec służby celnej na 1 lipca 2013 roku sięgnęła 650 mln dol.

Jednocześnie Bielianinow zapewnia, że system TIR jest bardzo dobry i nie ma zamiaru go zniszczyć. – Dogadajmy się! – apeluje do IRU i zaraz dorzuca, że IRU utrzymywane jest przez Rosję. – 78 proc. wpływów IRU pochodzi z karnetów zamykanych i wystawianych w Rosji, a nas w IRU nie widać, mamy w IRU tylko jedno miejsce – skarżył się podczas konferencji prasowej.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU jest kierowana przez 9-osobową radę, wybieraną spośród przedstawicieli ponad sześćdziesięciu krajowych zrzeszeń gwarancyjnych. Szef Departamentu TIR w IRU Marek Retelski zaprzecza, jakoby Rosjanie domagali się większego udziału we władzach IRU. – Nic takiego z ich strony nie padło – ucina.

Reklama
Reklama

W tle całego sporu może być także spór pomiędzy ASMAP i FSC. W poprzednich latach należące do władz celnych towarzystwo ubezpieczeniowe Rostek chciało wejść do IRU, na co nie zgodził się ASMAP. Od kilku miesięcy w rosyjskich mediach pojawiają się artykuły obwiniające prezesa ASMAP Ewgenija Moskwiczowa o nadużycia. Bielianionow podczas konferencji prasowej kilkukrotnie z lekceważeniem mówił, że „Moskwiczow, przewodniczący Komisji Transportu Dumy, ma szefa w Szwajcarii", mając na myśli sekretarza generalnego IRU Umberto de Pretto. IRU z siedzibą w Genewie reasekuruje gwarancje celne wystawiane przez ASMAP, stąd rozmowy między ASMAP i FSC toczyły się w obecności przedstawiciela IRU.

IRU poprzez zrzeszenia krajowe wystawia dziennie 10 tys. karnetów TIR, gwarantujących wypłatę należności celnych wartości blisko miliarda dol. Retelski wylicza, że ubezpieczenie 100 dol. gwarancji w systemie TIR kosztuje zaledwie 7 centów. Przedstawiciel IRU podkreśla, że system jest nie tylko bardzo tani, ale i skuteczny. Zaledwie jeden karnet na 30 tys. wystawionych jest oprotestowany przez władze celne. Sprawy sporne rozwiązywane są przed sądami dzięki ONZ-towskiej Konwencji TIR, w której czynnie uczestniczy 57 państw.

Umowa przestanie obowiązywać 1 grudnia. Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, które jest gwarantem karnetów TIR w Polsce, zaapelował do przewoźników o zachowanie spokoju. Podkreślił, że obecna sytuacja nie oznacza, że Rosja występuje z systemu TIR i nadal obowiązuje on na terenie Rosji. Dodał, że 5 i 6 września w Jałcie odbędzie się nadzwyczajne spotkanie przedstawicieli międzynarodowych stowarzyszeń przewoźników z udziałem ZMPD, którego celem będzie rozwiązanie sporu pomiędzy Federalną Służbą Celną Rosji (FSC) oraz Międzynarodową Unią Transportu Drogowego IRU.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Ciepło, taniej i bez tłoku. Wakacje poza sezonem bardziej popularne
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama