Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Rady UE oraz Parlamentu Europejskiego (tzw. trilog) ustalili, że programy promujące żywność na terenie Wspólnoty będą finansowe z budżetu unijnego w 70 proc. A w przypadku kampanii poza UE wkład ten wyniesie 80 proc. Resztę będą musieli wyłożyć producenci. Propozycję tę poparła już Komisja Rolnictwa europarlamentu.
– Rozwiązanie wypracowane przez trilog jest po myśli Polski, ponieważ zabiegaliśmy o to, aby utrzymać jak najmniejszy wkład własny organizacji branżowych – komentuje Dariusz Goszczyński z Ministerstwa Rolnictwa. Pod koniec 2013 r. KE zaproponowała, aby producenci pokrywali 50 lub 40 proc. kosztów związanych z promocją. Dziś finansują kampanie w 20 proc., a 30 proc. pochodzi z budżetów krajowych. Resztę wykłada UE. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2016 r. —b.d.