Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że bez nowoczesnych technologii ich dalszy rozwój nie będzie możliwy. Dlatego aż 82 proc. dużych przedsiębiorstw w naszym kraju, jak wynika z badania Orange Insight (zostało przygotowane przez Instytut Badawczy ICAN Research na zlecenie operatora), uważa, że informatyzacja biznesu pozwala im na budowanie przewagi konkurencyjnej.
– W najbliższych latach rola IT w biznesie będzie rosła w coraz szybszym tempie, ponieważ inwestowanie w informatyzację jest warunkiem koniecznym do utrzymania konkurencyjności na błyskawicznie zmieniającym się rynku – zauważa Damian Biedulski, dyrektor segmentu klientów kluczowych i korporacyjnych w Orange Polska.
Żeby skutecznie walczyć o zlecenia, nie wystarczy już posiadanie prostych rozwiązań informatycznych, w tym kadrowo-księgowych czy wspierających zarządzanie (klasy ERP). Firmy planujące ekspansję muszą posiadać systemy IT, które są zintegrowane z systemami IT klientów oraz wspierają procesy produkcyjne i logistyczne.
Ankietowane przedsiębiorstwa zgodnie twierdzą, że informatyka wchodzi w nowy etap polegający na wykorzystaniu potencjału informatyzacji w możliwie jak największej liczbie obszarów biznesowych. Przedsiębiorstwa są świadome korzyści wynikających z takiej zmiany, dlatego u coraz większej liczby z nich rozwój IT jest stałym elementem strategii biznesowej.
Jeśli chodzi o obszary działalności firm, które najłatwiej zinformatyzować, respondenci wymieniają finanse (77 proc. wskazań) i sprzedaż (68 proc.). W przypadku produkcji, gdzie stosowanie narzędzi informatycznych może przynieść skokowy wzrost efektywności działania przedsiębiorstwa, wskaźnik wynosi tylko 55 proc., co oznacza, że znaczna część firm wciąż napotyka problemy przy jej informatyzacji. Podobny wynik uzyskała informatyzacja marketingu.