Zakładom AwtoWAZ brakuje m.in. siedzeń do produkowanych modeli, liczników czy układów wydechowych. Z tego powodu wczoraj stanęły wszystkie linie produkcyjne. Dziś koncern poinformował, że wznawia produkcję, a dobowy przestój nie wpłynie na poziom wypłat dla pracowników.

O co tu chodzi? Kommersant przypomina, że poniedziałkowy przestój to nie pierwszy taki w ostatnim czasie. Dostawcy części do produkowanych w zakładach w mieście Toliatti modelach łady od dawna skarżą się na zbyt niskie ceny płacone przez AwtoWAZ a także na zbyt długie terminy płatności.

Z kolei producent aut ma od dawna zastrzeżenia co do jakości otrzymywanych części. Szczególnie dużo uwag było to jednego z dostawców siedzeń. W końcu AwtoWAZ kupił ich producenta, nie mogąc inną drogą wymóc spełnienia norm.

Na liniach produkcyjnych zgromadziło się więc dużo niekompletnych aut, czekających na brakujące części. W tym roku rosyjski rynek motoryzacyjny jest w głębokim kryzysie. Rosjanie przestali kupować nowe auta, bo ich dochody spadają. W maju sprzedaż AwtoWAZ spadła o jedną trzecią rok do roku do 22,5 tys. aut. Łady to najpopularniejsze samochody osobowe w Rosji, także dlatego, że objęte są rządowym programem subsydiowania zakupów w zamian za złomowanie starego auta. Na ten rok szefowie AwtoWAZ optymistycznie planują sprzedaż na poziomie 325 tys. aut.