Hispano-Suiza, światowy lider w zakresie przekładni mocy dla silników do samolotów cywilnych i wojskowych oraz helikopterów, jeszcze we wrześniu rozpocznie na Podkarpaciu budowę nowej wytwórni skrzydlatych części dla globalnych gigantów awiacji: Boeinga i Airbusa. Przyszła fabryka w Sędziszowie Małopolskim ma kosztować 40 mln euro i docelowo zatrudni blisko 300 fachowców.

– To właśnie unikalne kompetencje specjalistów z Doliny Lotniczej najskuteczniej zachęciły lotniczo zbrojeniową korporację Safran do inwestowania w Sędziszowie. Niższe koszty pracy w Polsce też są dla naszych właścicieli ważne, ale w przypadku tak złożonej technologicznie produkcji, nie one mają decydujące znaczenie – twierdzi Jan Sawicki prezes Hispano-Suiza Polska (H-S P).

Nowa generacja silników z Sędziszowa

Nowa fabryka będzie produkowała łopatki i turbiny niskiego ciśnienia do najnowocześniejszych obecnie silników LEAP oraz wirniki sprężarek niskiego ciśnienia do silników Silvercrest. Komponenty z nowej linii produkcyjnej będą montowane w samolotach nowej generacji, takich jak m.in. Airbus A320neo i Boeing 737 MAX, ale także w chińskich maszynach Comac C919, amerykańskich Cessna Citation Longitude czy biznesowych odrzutowcach Falcon 5X produkcji Dassault Aviation.

Do szerszego wchodzenia do Polski, skłania zachodnich potentatów awiacji także rynek i rosnący popyt na najbardziej skomplikowane i wymagające technologicznie elementy lotniczych silników i przekładni do nowych samolotów, na które właśnie trwa koniunktura.

Dlatego linie technologiczne przyszłego i najnowszego sędziszowskiego zakładu powstaną w ekspresowym tempie i powinny ruszyć pełną parą w lipcu przyszłego roku.

Poszukiwani specjaliści

Firma Hispano-Suiza, należąca do zbrojeniowo–lotniczego konglomeratu Safran (69 tys. pracowników w zakładach na całym świecie – przy 15,4 mld euro rocznych przychodów) już rekrutuje na Podkarpaciu specjalistów.

Spółka zatrudnia w istniejących od 2001 r. zakładach w Sędziszowie około 600 osób. Teraz do nowej fabryki pilnie poszukuje technologów, inżynierów jakości, koordynatorów nowych uruchomień i planistów.

Autopromocja
#NowaRp.pl

Znacznie więcej niż wiedza

ZAPRENUMERUJ

- Jeszcze w tym roku chcemy zatrudnić operatorów obrabiarek (tokarzy, frezerów, szlifierzy), operatorów procesów specjalnych, ślusarzy, spawaczy i kontrolerów jakości - mówi prezes Sawicki prezes Hispano-Suiza Polska.

Kolejna, druga już fabryka w Sędziszowie to nie jedyna inwestycja francuskiego koncernu w Polsce. Wiosną tego roku, w sąsiedztwie istniejącego zakładu, produkującego przekładnie przeniesienia mocy, a także gondole silników do statków powietrznych, uruchomiono nowoczesne centrum logistyczne. Magazynowy kompleks, budowano już z założeniem, że będzie obsługiwał także przyszłą nowo powstającą fabrykę.

Rolls-Royce ląduje w Ropczycach

Inwestycyjny impet Hispano-Suizy nie słabnie. Latem tego roku, koncern ogłosił, że kolejną, nową fabrykę w podrzeszowskich Ropczycach zbuduje wspólnie z Rolls- Royce'm. Jej operatorem ma być spółka joint venture Aero Gearbox.

- Rolls-Royce przykłada dużą wagę do wyboru miejsc pod nowe inwestycje. Zdecydowaliśmy się na zlokalizowanie nowego zakładu produkcyjnego w województwie podkarpackim z ważnych powodów: znakomitego zaplecza eksperckiego w zakresie mechaniki, pozytywnych doświadczeń zakładu Hispano-Suiza Polska w Sędziszowie Młp. oraz oczywiście z powodu znaczącej roli rynku polskiego dla Rolls-Royce'a. Ścisła współpraca z dostawcami od zawsze jest częścią strategii naszej firmy, dlatego też zamierzamy ją kontynuować i w tym przypadku – mówi Benoit Broudy ,Deputy CEO and COO Aero Gearbox International.

W nowym zakładzie Rolls- Royce i H-S planują zatrudnić 110 najwyższej klasy specjalistów. Produkcja elementów lotniczego przeniesienia napędu ma się rozpocząć w 2017 roku.

Francuski potentat w Dolinie

Hispano-Suiza Polska jest częścią Grupy Safran skupiającej wiodące firmy przemysłu lotniczego i kosmicznego na całym świecie. Zakład z Sędziszowa Małopolskiego specjalizuje się w obróbce i montażu zaawansowanych technologicznie komponentów i modułów do silników stosowanych przez globalnych gigantów awiacji. W zakładzie powstaje również ponad 400 rodzajów komponentów do gondoli silnikowych.