Reklama

Lubuskie eksportuje produkty spożywcze, ale i części do aut

Region ze względu na sąsiedztwo z Niemcami, do których jako kraj eksportujemy najwięcej, ma warunki, by być eksportowym liderem.

Publikacja: 05.11.2015 20:00

Laureaci konkursu Regionalne Orły Eksportu z województwa lubuskiego

Laureaci konkursu Regionalne Orły Eksportu z województwa lubuskiego

Foto: Fotorzepa, Borys Skrzyński Borys Skrzyński

Główne branże eksportowe województwa lubuskiego to: spożywcza, drzewna, meblowa, szklarska, przemysł lekki, a także przetwórstwo tworzyw sztucznych, metali, produkcja maszyn i urządzeń oraz branża budowlano-konstrukcyjna.

Najważniejszym partnerem handlowym regionu są Niemcy. Na tamtejszy rynek trafia prawie 70 proc. towarów i usług eksportowanych przez lubuskie przedsiębiorstwa. Kolejni odbiorcy to Włochy, Dania i Czechy.

– Władze województwa przywiązują istotną wagę do działalności lokalnych przedsiębiorców, eksporterów. Wspieramy nasze firmy, ale ostatecznie to od kreatywności przedsiębiorców, a także ich skłonności do podejmowania ryzyka zależy sukces eksportowy – mówiła Danuta Wesołowska-Wujaszek, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego (UMWL), podczas wręczania nagród w konkursie „Rzeczpospolitej" Regionalne Orły Eksportu w województwie lubuskim.

Zdaniem Leszka Urbana, kierownika Wydziału Przedsiębiorczości w UMWL województwo lubuskie ze względu na położenie geograficzne, w szczególności bliskość Niemiec, do których trafia gros polskiego eksportu, jest naturalnie predestynowane do bycia eksportowym liderem.

– Oczywiście eksporterów mocno wspieramy choćby przez projekt „Promocja gospodarcza województwa lubuskiego" oraz Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIiE) – mówił Urban.

Reklama
Reklama

Pomoc za granicą

O zmieniającym się podejściu urzędów marszałkowskich mówiła też Renata Iwaniuk z Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki (MG).

– Dotychczas urzędy marszałkowskie większy nacisk kładły na działania związane z przyciąganiem inwestorów, ale teraz widać, że to się zmienia i nacisk przenosi się na wsparcie eksporterów – tłumaczyła Iwaniuk. Jak przypomniała, COIiE działają w większości przypadków przy urzędach marszałkowskich 15 województw (poza Pomorzem).

– Zachęcam do korzystania z najbliższego centrum, ale przedsiębiorca np. z Lubuskiego może też korzystać z usług „pro-biz" i „pro-eksport" w dowolnym centrum w kraju – tłumaczyła przedstawicielka resortu gospodarki. W ramach tej ostatniej usługi COIiE m.in. inicjuje współpracę między polskimi i zagranicznymi firmami oraz wskazuje bezpłatne możliwości promocji firm na rynkach zagranicznych poprzez wydziały promocji handlu i inwestycji działające przy ambasadach (jest ich 49 w 44 krajach).

Ministerstwo oferuje też przedsiębiorcom instrumenty wsparcia eksportu w ramach pomocy de minimis (jest finansowana z budżetu resortu). To pieniądze na dofinansowanie kosztów: realizacji branżowych projektów promocyjnych, uzyskania certyfikatów wyrobów wymaganych na rynkach zagranicznych, organizacji przedsięwzięć promocyjnych (konferencje, seminaria, imprezy promocyjne) oraz publikacji wydawnictw i materiałów promocyjnych o charakterze zbiorowym. Przede wszystkim jednak MG zaplanowało dla eksporterów instrumenty wsparcia z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój" m.in. w ramach projektów: Marki Polskiej Gospodarki Brand oraz „Polskie mosty technologiczne".

Polskich eksporterów za granicą wpiera też Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ). – Od kilku lat dyplomacja ekonomiczna jest priorytetem polskiej polityki zagranicznej – mówił Stanisław Cios z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ.

Jak przyznał, polskie placówki dyplomatyczne są jednak nadal postrzegane przede wszystkim jako instytucje polityczne i konsularne, a nie wspierające eksport. Tymczasem, jak tłumaczył, w handlu międzynarodowym dochodzi do zmiany geostrategicznej, czego wyrazem jest zawarcie umowy o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską a Kanadą oraz toczące się negocjacje o analogicznej umowie UE ze Stanami Zjednoczonymi.

Reklama
Reklama

– Mówimy o powstaniu największej w skali globu strefie wolnego handlu, w której powstaje 40 proc. światowego PKB. Kierunek transatlantycki to ogromna szansa, także dla polskich eksporterów. To rynek strategiczny i element dywersyfikacji naszego handlu – wskazywał Cios. Za inne ważne kierunki uznał tzw. rynki zamorskie, np. Chiny. – Chodzi zarówno o Chinach, bo to ogromny rynek z 1,3 mld klientów, jak i o wszystkich krajach ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej) – mówił Maciej Wilk, dyrektor warszawskiego biura Hong Kong Trade Development Council.

Zniwelować ryzyko

Podczas konferencji eksperci zachęcali też lubuskich przedsiębiorców do odwiedzenia stron internetowych poświęconych eksportowi.

W przypadku Ministerstwa Gospodarki jest to portal www.trade.gov.pl. Również BZ WBK, jako część Grupy Santander, wskazuje na witrynę: www.santandertrade.com. Za jej pośrednictwem polscy przedsiębiorcy mogą znaleźć partnerów za granicą, w tym w Ameryce Łacińskiej i Południowej. Chodzi o firmy będące klientami Grupy Santander. W przypadku nawiązania z nimi kontaktów dość łatwo, za pośrednictwem banku, można sprawdzić ich wiarygodność finansową, a to ważne, bo jak wynika z analiz BZ WBK, jedną z kluczowych bolączek polskich eksporterów są niewiarygodni partnerzy biznesowi. Dlatego, jak wskazała Magdalena Janicka, menedżer ds. bankowości zagranicznej w BZ WBK, każdy z eksporterów może zabezpieczyć się przez akredytywę dokumentową lub faktoring.

Drugi najważniejszy problem to ryzyko kursowe, ale – jak przekonywał Grzegorz Prus-Głowacki, senior dealer w BZ WBK – i z nim da się uporać dzięki zawarciu serii terminowych transakcji typu forward zapewniających stały kurs.

Jak zgodnie przyznali Dariusz Pekałowski, dyrektor zarządzający sprzedażą w wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, i Jacek Zezula, dyrektor Biura Terenowego Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych we Wrocławiu, lepiej się zabezpieczyć, niż dochodzić swych racji w zagranicznych sądach, bo tamtejsze procesy są nie tylko długotrwałe, ale i kosztowne.

Jak wynika z analiz BZ WBK, wyegzekwowanie wykonania prostego kontraktu przed sądem we Włoszech zabiera 1185 dni, a w Chinach 453 dni. Koszty procesu jako procent wartości przedmiotu sporu w tych państwach to odpowiednio 23 i 16 proc. A szanse na sukces są i tak nikłe.

Reklama
Reklama

– Nie słyszałem o ani jednej polskiej firmie, która wygrałaby przed chińskim sądem – przestrzegał Maciej Wilk.

Wydarzenie współfinansowane przez Ministerstwo Gospodarki

Najważniejsze adresy dla eksporterów: www.trade.gov.pl, www.eksporter.gov.pl, www.coie.gov.pl

NASI LAUREACI

NAJLEPSZY EKSPORTER i PRODUKT EKSPORTOWY: Stelmet, Zielona Góra

Ten wiodący w Polsce producent drewnianej architektury ogrodowej podbija nowe rynki i z roku na rok zwiększa swoje przychody eksportowe. W 2014 r. wynosiły ponad 329 mln zł i stanowiły 81 proc. całkowitych obrotów. Firma zwiększa skalę biznesu dzięki realizowanym inwestycjom. W ostatnich latach ich wartość w Zielonej Górze sięgnęła kilkuset milionów złotych.

Reklama
Reklama

NAJLEPSZY EKSPORTER i DEBIUT EKSPORTU: Kaskat, Gorzów Wielkopolski

W tym roku mija 25 lat od rynkowego debiutu gorzowskiej spółki, która swój sukces rynkowy zawdzięcza eksportowi. W 2014 r. jej sprzedaż zagraniczna przekroczyła 194 mln zł. Stanowiło to 99 proc. jej łącznych przychodów. Specjalnością firmy są mleko w proszku natłuszczane i jego zamienniki wykorzystywane do produkcji jogurtów, napojów mlecznych, lodów, ciastek i czekolad.

NAJLEPSZY EKSPORTER: LUG, Zielona Góra

Producent opraw oświetleniowych prowadzi działalność od ponad 25 lat. Spółka sprzedaje swoje produkty w Polsce oraz w kilkudziesięciu krajach na świecie. Aktualnie grupa LUG posiada pięć spółek zależnych, w tym w Niemczech, Brazylii oraz w Wielkiej Brytanii. Spółka z roku na rok zwiększa sprzedaż eksportową. W 2014 r. jej przychody ze sprzedaży zagranicznej sięgnęły 61,9 mln zł i stanowiły 54 proc. całkowitych przychodów.

NAJLEPSZY EKSPORTER SZPMiD: Balcerzyk i Spółka, Sława

Reklama
Reklama

Zatrudniająca ok. 600 osób firma w ostatnich latach skutecznie zwiększa eksport. W ubiegłym roku jego wartość przekroczyła 40 mln zł i stanowiła 18 proc. całkowitych przychodów mięsnej spółki. W roku 1999 r. uzyskała ona certyfikat uprawniający do eksportu wyrobów na rynki Unii Europejskiej. Obecnie firma należy do niemieckiej grupy kapitałowej Heristo.

NAJLEPSZY i NAJDYNAMICZNIEJSZY EKSPORTER: Faurecia Gorzów, Gorzów Wielkopolski

Firma należy do francuskiej grupy Faurecia, która obecna jest w ponad 30 krajach na całym świecie. Produkuje części do samochodów wiodących, globalnych marek. Polski oddział praktycznie całą swoją sprzedaż kieruje za granicę. W ubiegłym roku eksport sięgnął 943 mln zł i był o 16 proc. wyższy niż rok wcześniej. Rosnącym przychodom towarzyszą coraz wyższe zyski.

NAJLEPSZY EKSPORTER: SECO/Warwick Europe, Świebodzin

Firma należy do największych na świecie producentów urządzeń do obróbki cieplnej metali. Jej spółki zależne zlokalizowane są w Polsce, USA, Indiach, Chinach, Niemczech, Rosji i Brazylii. W 2014 r. obroty grupy na zagranicznych rynkach wyniosły 414,7 mln zł. Do głównych odbiorców należą firmy z branż: motoryzacyjnej, lotniczej, maszynowej i metalurgii aluminium.

Reklama
Reklama

NAJDYNAMICZNIEJSZY EKSPORTER: PUP Gotech, Gorzów Wielkopolski

Firma działa od 1990 r. Jej klientami są m.in. europejskie przedsiębiorstwa z różnych sektorów – energetycznego, chemicznego i paliwowego. Eksport stanowi ponad 60 proc. przychodów gorzowskiej spółki. Od kilku lat dynamicznie rozwijającym się biznesem grupy jest budowa zakładów „pod klucz" – zarówno dla inwestorów zagranicznych, jak i krajowych.

NAJDYNAMICZNIEJSZY EKSPORTER: Gedia Poland, Nowa Sól

Koncer Gedia na rynku obecny jest od ponad 100 lat, a w Polsce działa od 1998 r. Posiada tu dwa zakłady produkcyjne, które łącznie zatrudniają ok. 1,4 tys. osób. W ubiegłym roku ich przychody eksportowe wzrosły o niemal 16 proc., do ponad 648 mln zł. Polski oddział na przestrzeni ostatnich lat uruchamiał dostawy do kolejnych odbiorców, m.in. do Opla, VW, Porsche, BMW czy Skody.

NAJDYNAMICZNIEJSZY EKSPORTER i DEBIUT EKSPORTU: PPPH Lamix, Witnica

W 1991 r. firma rozpoczęła działalność jako niewielki dystrybutor artykułów higieniczno-papierniczych. Cztery lata później przekształciła się w spółkę produkcyjną. Dużo inwestowała, korzystając m.in. z dotacji unijnych. Obecnie zatrudnia ponad 180 osób i jest jednym z wiodących graczy w tej branży. Gros swoich produktów sprzedaje za granicą.

NAJDYNAMICZNIEJSZY EKSPORTER: Sprick Rowery, Świebodzin

Produkująca rowery firma w 2014 r. sprzedała za granicą produkty o wartości ponad 135 mln zł. To o 29 proc. więcej niż rok wcześniej. Obecnie na eksport trafia ponad 80 proc. sprzedaży świebodzińskiej spółki. Jej atuty to dobra rentowność i stosunkowo niskie zadłużenie. Dzięki niedawnej rozbudowie linii produkcyjnych oferta firmy stała się szersza i bardziej konkurencyjna niż przedtem.

PRODUKT EKSPORTOWY: Bomadek, Trzebiechów

Produktem flagowym firmy jest mięso indycze. Rocznie ubija w swoim zakładzie 26 tys. ton indyków, które pochodzą z hodowli Zrzeszenia Rolników i Producentów „Indyk Lubuski". Spółka ma uprawnienia eksportowe do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Swoje produkty sprzedaje także na rynek unijny, w tym na Litwę, Łotwę i do Estonii. Jej znak towarowy chroniony jest prawnie od 2004 roku.

PRODUKT EKSPORTOWY: ADB Polska, Zielona Góra

Firma jest członkiem globalnej grupy Advanced Digital Broadcast, działającej w branży telekomunikacyjnej i IT oraz notowanej na szwajcarskiej giełdzie papierów wartościowych. Polski oddział zatrudnia specjalistów, którzy zajmują się badaniami i projektowaniem zaawansowanych technologicznie urządzeń. Trafiają one na rynek zagraniczny.

NASI LAUREACI

PRODUKT EKSPORTOWY: A.Z. Iwaniccy Meble Tapicerowane, Gubin

Początki biznesu sięgają 1989 r., kiedy to dwaj bracia założyli zakład stolarski. Kluczowym momentem w historii firmy był rok 1996 r. i decyzja o zmianie profilu produkcji. Od tego czasu spółka specjalizuje się w produkcji mebli tapicerowanych, które skutecznie podbijają kolejne rynki eksportowe, takie jak Niemcy, Austria, Francja, Szwajcaria oraz Węgry.

PRODUKT EKSPORTOWY: Rockwool Polska, Cigacice

Firma należy do grupy Rockwool, produkującej wyroby ze skalnej wełny mineralnej, służące jako izolacja termiczna, akustyczna i przeciwpożarowa. Ma w naszym kraju dwie fabryki, a w nich nowoczesne linie do produkcji tego typu wyrobów. Dobra lokalizacja i sprawna logistyka sprawiają, że produkty z Polski trafiają m.in. do Czech, Włoch i krajów skandynawskich.

DEBIUT EKSPORTU: PPK WGM, Zielona Góra

Markę WGM zielonogórska firma buduje już od ponad 20 lat. Jej działalność koncentruje się na produkcji butelek PET oraz nakrętek. Bogata oferta oraz bardzo dobrze wyposażony park maszynowy pozwalają jej na realizację szerokiej gamy zamówień, również dla klientów zagranicznych. Uzupełnieniem działalności jest niezależna narzędziownia.

OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Stanisław Bieńkowski, Stelmet

Twórca i wieloletni prezes spółki na przestrzeni ostatnich lat bardzo mocno rozwinął jej sprzedaż eksportową, nie tylko na rynki UE, ale również do Norwegii czy Turcji. Bieńkowski jest absolwentem Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Zielonej Górze. W 1985 r. stworzył firmę Stelmet, która w 2000 r. została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a w 2006 r. w spółkę akcyjną.

OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Ryszard Wtorkowski, LUG

Z firmą LUG związany jest od początku swojej kariery zawodowej. Spółkę zajmującą się produkcją opraw oświetleniowych założył w 1989 r., następnie został jej wspólnikiem. Od tamtego czasu konsekwentnie pracuje nad budową grupy kapitałowej. Do dziś stoi na czele zarządu LUG. Jako menedżer został wyróżniony wieloma nagrodami. Z wykształcenia jest elektronikiem.

OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Stanisław Franczak, Kaskat

Jest dyrektorem zarządzającym i jednym z założycieli firmy, która działa od 1990 r. Jego współpracownicy podkreślają, że ma wyczucie trendów, co pozwala na dostosowanie się spółki do zmian rynkowych z odpowiednim wyprzedzeniem. Efektem jest rosnący eksport. W 2014 r. przekroczył 194 mln zł wobec 102,5 mln zł w 2011 r.

OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Mirosław Laszko, PPPH LAMIX

Dyrektor i właściciel firmy wraz z innymi pracownikami z działu eksportu i marketingu skutecznie zdobywa zagranicznych kontrahentów, dzięki czemu produkty grupy trafiają już do ponad 20 krajów na całym świecie. Mirosław Laszko nie boi się inwestować w nowe technologie, a zarządzana przez niego firma może śmiało konkurować nawet z większymi graczami na rynku.

OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Ryszard Gongor, Gedia Poland

Dynamiczny wzrost eksportu to skutek realizowanych inwestycji oraz ukierunkowania na nowe rozwiązania technologiczne. To właśnie tą ścieżką prowadzi firmę Rynard Gongor. Zapewnia, że nie spocznie ona na laurach i będzie dalej inwestować w dynamiczny rozwój, ponieważ wymaga tego sytuacja rynkowa. W ubiegłym roku ponad 70 proc. sprzedaży spółki trafiło na eksport.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki

Danuta Wesołowska-Wujaszek, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

Marcin Kaczyński, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej w Szczecinie, Bank Zachodni WBK

Krzysztof Romankiewicz, wiceprezes Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej

Krzysztof Częstochowski, przewodniczący zarządu Lubuskiej Organizacji Pracodawców

Karol Dąbrowski, dyrektor Centrum Rozwoju Przedsiębiorstwa i Transferu Technologii Uniwersytet Zielonogórski, Enterprise Europe Network

Krzysztof Adam Kowalczyk, kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama