19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 17.11.2015 15:12 Publikacja: 17.11.2015 15:12
Hyundai ix35 Fuel Cell
Foto: materiały prasowe
Kolejne 50 sztuk innowacyjnych aut zasilanych przez ogniwa wodorowe dostarczył na europejski rynek koreański producent. To model Hyundai ix35 Fuel Cell, bazujący na popularnym kompaktowym SUV-ie, który produkowany jest już seryjnie. W ten sposób liczba wodorowych Hyundai jeżdżących po europejskich drogach zwiększy się do przeszło 250 sztuk. To więcej niż wszystkie pozostałe pojazdy tego typu oferowane na europejskim kontynencie przez innych producentów. Planuje się, że do końca obecnego roku Hyundai ix35 Fuell Cell będzie dostępny w 13 krajach Europy, po tym jak sieć dystrybucji importera poszerzy się o kolejne dwa rynki: Hiszpanię i Szwajcarię. Dalszy wzrost sprzedaży będzie zależał od rozbudowy infrastruktury tankowania. Może się ono odbywać na specjalnie przystosowanych stacjach. W skali globalnej samochód dostępny jest już w 17 krajach. Wodorowe auta koreańskiego producenta można już spotkać w Australii, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Korei.
PKO BP, Pekao, Orlen i KGHM powołały do rad nadzorczych niezależnych członków, którzy reprezentować będą akcjonariuszy mniejszościowych. Z inicjatywą wystąpiły Otwarte Fundusze Emerytalne. Czy to początek długofalowych, pozytywnych zmian?
W ramach mechanizmu tzw. Funduszu Sztucznej Inteligencji odblokowane zostanie finansowanie pierwszych w bieżącym roku projektów. Czy zastrzyk ten będzie wystarczający, by Polska liczyła się międzynarodowej arenie AI?
Transformacja jest niezbędna, ale musi być przeprowadzona w sposób odpowiedzialny. Powinna uwzględniać kwestie związane z bezpieczeństwem dostaw energii, jak również z bezpieczeństwem sektora przemysłowego czy transportowego oraz bezpieczeństwem finansowym grupy.
Skuteczna i odpowiedzialna transformacja koncernu pomoże w transformowaniu całego regionu Europy, w którym działa Orlen. Firma jest największym podmiotem krajowym, ale też liczącym się inwestorem działającym poza granicami kraju, przez co wytycza szlaki i ustanawia standardy.
Zmiany na rynkach energii oraz działania związane z zazielenianiem gospodarek są nieodzowne, nie mogą jednak zachwiać bezpieczeństwem energetycznym. Trzeba je przeprowadzać w taki sposób, by zapewnić nieprzerwane dostawy energii na rynek
Dopłaty nie zelektryfikują transportu ciężkiego, zrujnują za to ceny na rynku wtórnym i pozostaną kosztownym eksperymentem, co widać po rynku aut osobowych.
Milion używanych samochodów zostanie w 2025 r. sprowadzonych do Polski z zagranicy, w większości kilkunastoletnich, po wypadkach i kolizjach.
Renault po raz pierwszy zaprezentowało publicznie nowe elektryczne Twingo podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2024 r. Teraz Francuzi pokazali jak Twingo E-Tech Electric wygląda w środku. Premiera tego modelu zaplanowana jest na 2026 rok.
Kurczy się eksport i zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Spadki zamówień od zagranicznych odbiorców rozkręcają spiralę zwolnień u polskich producentów części i komponentów, wysyłanych do niemieckich fabryk aut.
Nie widać końca spadków na rynku samochodów ciężarowych. Najmocniej uderzony segment przewoźników międzynarodowych.
Sejm pracuje nad zmianami w ustawach o VAT i akcyzie. Pojawi się ulga dla samochodów przeznaczonych do testów. Rząd wycofuje się z pomysłu integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
Firma Aptera Motors pokazała na targach CES 2025 nowatorski projekt elektrycznego samochodu, który bezpośrednio zasila energia słoneczna. Auto może zapoczątkować nowy trend w motoryzacji. Ustawiła się już po nie kolejka chętnych.
Tylko niespełna 18 proc. rynku nowych autobusów zarejestrowanych w Polsce w pierwszych 11 miesiącach 2024 r. miało napędy alternatywne.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas