Polskie firmy coraz bardziej cyfrowe. Zwłaszcza duże

Pandemia wpłynęła na przyspieszenie cyfryzacji przedsiębiorstw nad Wisłą, ale nadal daleko im do Zachodu.

Publikacja: 20.10.2023 03:00

Polskie firmy coraz bardziej cyfrowe. Zwłaszcza duże

Foto: Adobe Stock

Już ponad połowa firm nad Wisłą korzysta obecnie z płatnych usług w chmurze obliczeniowej. To prawie dwukrotnie więcej niż dwa lata wcześniej (w 2021 r.) – wynika z opublikowanego w czwartek raportu GUS dotyczącego społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

Według niego ostatnie lata przyniosły też wzrost udziału firm – prawie do 48 proc. – które wykorzystują w biznesie media społecznościowe. Ten wskaźnik obniżają małe firmy, do 50 pracowników, wśród których nieco ponad dwie piąte korzysta z social mediów. Podwyższają go z kolei firmy duże, zatrudniające powyżej 249 pracowników.

Duzi w social mediach

Wśród dużych firm już ponad osiem na dziesięć badanych przedsiębiorstw wykorzystuje obecnie media społecznościowe w swojej działalności. Najczęściej sięgają po nie w celach marketingowych, ale prawie sześć na dziesięć prowadzi także z pomocą social mediów rekrutacje nowych pracowników, co potwierdzają również statystyki portali społecznościowych, na czele z LinkedIn.

Jednocześnie widać spadek udziału firm, które płacą za reklamę w internecie, co w tym roku deklarował co piąty z uczestników badania, czyli o 6 pkt proc. mniej niż pięć lat wcześniej.

W ostatnich latach zwiększył się natomiast odsetek przedsiębiorstw, które prowadzą sprzedaż elektroniczną. Według tegorocznego badania GUS było to już 18 proc. firm, wobec 17 proc. dwa lata wcześniej, do czego przyczyniła się aktywność sprzedażowa online dużych firm. Prawie co czwarta z nich jest tu aktywna, czyli ponaddwukrotnie więcej niż wśród małych przedsiębiorstw.

Do cyfrowych zmian zmuszają firmy nie tylko wymagania partnerów biznesowych, ale także presja konsumentów. Jak wynika z danych GUS, prawie dwie trzecie Polek i Polaków w wieku 16–74 lata zrobiło w tym roku zakupy przez internet. Rośnie odsetek osób korzystających ze stron lub aplikacji administracji publicznej, który teraz sięga 58,5 proc., o ponad 3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

Wprawdzie odsetek gospodarstw domowych z dostępem do internetu przez szerokopasmowe łącze stacjonarne nie zmienił się w ciągu ostatniego roku i nadal wynosi nieco ponad 93 proc., to do prawie trzech czwartych zwiększył się w tym czasie udział gospodarstw z szerokopasmowym łączem mobilnym.

Bariera kosztów

Najnowsze dane GUS pokazują postęp w cyfryzacji polskich firm, lecz eksperci z firm doradczych i branży IT twierdzą, że tempo zmian jest zbyt wolne. Nie bez powodu większość krajowych spółek IT bazuje na przychodach z usług świadczonych dla zachodnich klientów. Popyt na ich usługi mocno podbił w ostatnich latach stawki specjalistów od IT, ograniczając ich dostępność dla krajowych firm.

Konrad Weiske, wiceprezes Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA, przyznaje, że to zbyt małe zapotrzebowanie w Polsce skłania spółki programistyczne do szukania klientów za granicą. Z kolei niewielki popyt krajowych przedsiębiorstw (zwłaszcza tych z sektora MŚP) na usługi i specjalistów od IT wynika z niedoboru kapitału, zbyt małej skali działania, ograniczonej zwykle do rodzimego rynku, i braku know-how niezbędnego do ekspansji.

Według najnowszego Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu KPMG tylko 14 proc. ze 180 badanych firm z różnych branż zakładało w tym roku zwiększenie wydatków na transformację cyfrową (czyli mniej niż przed rokiem – 21 proc.). Większość ankietowanych planowała utrzymać budżety na dotychczasowym poziomie (co przy wysokiej inflacji oznacza ich realny spadek).

Dogonić liderów

Eksperci KPMG zwracają uwagę na niskie wykorzystywanie w firmach rozwiązań technologicznych opartych na sztucznej inteligencji, które zadeklarowało tylko 15 proc. ankietowanych menedżerów.

– Jeżeli nie przyspieszymy cyfryzacji polskich firm, może się okazać, że obecny układ geopolityczny, w którym technologia powstaje w krajach rozwiniętych, a surowce i ręce do pracy dostarczane są przez kraje rozwijające się, powiększy przepaść między Wschodem i Zachodem – ostrzega Grzegorz Cimochowski, partner w KPMG w Polsce.

Według niego w takim scenariuszu będziemy w jeszcze większym stopniu przedmiotem drenażu mózgów i peryferyjnym krajem obsługującym zachodnią Europę – ostrzega ekspert KPMG.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?