Te święta będą inne dla kurierów. Zamiast boomu nadchodzi hamowanie

Tegoroczny świąteczny szczyt paczkowy będzie inny niż wszystkie do tej pory – zamiast boomu czeka nas hamowanie. Firmy z branży kurierskiej podnoszą ceny usług i wprowadzają dodatkowe opłaty.

Publikacja: 23.10.2022 14:38

Te święta będą inne dla kurierów. Zamiast boomu nadchodzi hamowanie

Foto: Adobe Stock

Po raz pierwszy od dawna rynek KEP (kurier, ekspres, paczka) w Polsce może nie odnotować dynamicznego wzrostu. Eksperci wieszczą spowolnienie w branży, które jest konsekwencją inflacji i słabnących nastrojów konsumenckich. Sytuacja jest na tyle trudna, że w tzw. świątecznym szczycie, który co roku przynosił boom na usługi kurierskie, oczekiwane są nawet spadki.

– Z całą pewnością spowolnienie dynamiki w branży e-commerce przekłada się na słabsze niż oczekiwane wyniki sektora kurierskiego w Polsce. Tym, co najbardziej bezpośrednio wpłynęło na firmy KEP, jest wzrost cen paliw. Przewoźnicy reagują na tę sytuację, podnosząc wysokość opłaty paliwowej, a to powoduje wzrost cen przesyłek – potwierdza Marcin Susmanek, członek zarządu Alsendo (firma jest operatorem serwisów TaniKurier, Apaczka i Sendit).

Czytaj więcej

Jeden posiłek mniej u połowy brytyjskich rodzin. Przyczyną inflacja

Firmy KEP zmieniają cenniki i wprowadzają dodatkowe opłaty od kosztów energii. W Polsce jeszcze nie jest tak źle jak za granicą. Brytyjska poczta Royal Mail ogłosiła redukcję zatrudnienia nawet o sześć tys. stanowisk i ostrzegła przed poważnymi stratami finansowymi w br. (to efekt eskalacji strajków i słabnącego popytu). W Niemczech też sektor KEP ma powody do obaw – sprzedaż e-sklepów w III kwartale br. spadła tam o prawie 11 proc., a niemiecki oddział francuskiego DPD spodziewa się, że liczba paczek w konsekwencji mocno zmaleje. Holenderski operator PostNL już podał, że dotychczasowe wzrosty w segmencie paczek w III kwartale całkowicie wyhamowały. Za oceanem firmy KEP stanęły wręcz przed perspektywą zmniejszenia planów zatrudnienia na szczyt świąteczny. Analitycy ShipMatrix wskazują, że w branży idzie stagnacja, a operatorzy w USA muszą zmierzyć się z nadwyżką mocy logistycznych.

Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group, sądzi, iż nad Wisłą tegoroczny szczyt paczkowy będzie pod względem wolumenu nieznacznie mniejszy niż zeszłoroczny. – Choć z uwagi na wyższe ceny przychody branży powinny być podobne – zastrzega.

Więcej w poniedziałkowym wydaniu „Rzeczpospolitej”

Po raz pierwszy od dawna rynek KEP (kurier, ekspres, paczka) w Polsce może nie odnotować dynamicznego wzrostu. Eksperci wieszczą spowolnienie w branży, które jest konsekwencją inflacji i słabnących nastrojów konsumenckich. Sytuacja jest na tyle trudna, że w tzw. świątecznym szczycie, który co roku przynosił boom na usługi kurierskie, oczekiwane są nawet spadki.

– Z całą pewnością spowolnienie dynamiki w branży e-commerce przekłada się na słabsze niż oczekiwane wyniki sektora kurierskiego w Polsce. Tym, co najbardziej bezpośrednio wpłynęło na firmy KEP, jest wzrost cen paliw. Przewoźnicy reagują na tę sytuację, podnosząc wysokość opłaty paliwowej, a to powoduje wzrost cen przesyłek – potwierdza Marcin Susmanek, członek zarządu Alsendo (firma jest operatorem serwisów TaniKurier, Apaczka i Sendit).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły