Reklama

Przeprosiny na WZA Volkswagena

Szefowie Volkswagena złożyli przeprosiny podczas pierwszego spotkania z akcjonariuszami od czasu skandalu z emisjami spalin i obiecali zmiany, aby wyprowadzić grupę z największego kryzysu.

Publikacja: 22.06.2016 17:06

Największy w Europie producent samochodów stracił od pierwszych rewelacji 18 września niemal jedną czwartą wartości rynkowej, cała afera może go kosztować dziesiątki miliardów euro w najbliższych latach z powodu kosztów modyfikacji w milionach pojazdów z dieslami, odszkodowań dla klientów i kar.

- Szczerze żałujemy, że sprawa diesli rzuca cień na to wielkie przedsiębiorstwo - oświadczył szef rady nadzorczej Hans Dieter Poetsch na WZA w Hanowerze. - Jest to tym bardziej bolesne dla was, dla nas i dla mnie osobiście, że naruszono reguły i przekroczono granice etyki - dodał z kolei prezes Matthias Mueller do ok.3 tys. Zgromadzonych.

Niektórzy akcjonariusze ostro krytykowali zalecenie rady nadzorczej i zarządu o udzieleniu kierownictwu absolutorium za 2015 r.; zwykle jest to procedura nie wymagająca debaty, a która równa się udzieleniu wotum zaufania. Teraz żądano, by Poetsch, który wcześniej był dyrektorem finansowym grupy, nie przewodniczył WZA, ale ten wniosek odrzucono.

- Mamy do czynienia z katastrofą - oświadczył Ulrich Hocker z organizacji prywatnych inwestorów DSW uznając, że manipulowanie z testami emisji spalin jest zbiorowym fiaskiem 9-osobowego kierownictwa VW.

W maju rada nadzorcza zaleciła akcjonariuszom zaaprobowanie działań dyrekcji w 2015 r., bo trwające śledztwa nie wykazały do tamtej pory żadnej malwersacji czy wykroczeń ze strony członków kierownictwa. Sytuację zmieniło jednak wszczęcie przez prokuraturę w Brunszwiku, której podlega VW, śledztwa ws. odpowiedzialności b.prezesa Martina Winterkorna i szefa marki VW, Herberta Diessa. Podejrzewa ich o manipulowanie kursem akcji VW na giełdzie poprzez opóźnienie ogłoszenia informacji o machinacjach z testami.

Reklama
Reklama

Rada postanowiła jednak podtrzymać pierwotne zalecenie, bo wewnętrzne postępowanie wyjaśniające nie stwierdziło żadnego uchybienia w obowiązkach nikogo z kierownictwa w 2015 r. Poetsch poinformował teraz, że rada bada możliwość wystąpienia o pokrycie przez obecnych i byłych członków zarządu VW strat za skandal z emisjami.

Największy w Europie producent samochodów stracił od pierwszych rewelacji 18 września niemal jedną czwartą wartości rynkowej, cała afera może go kosztować dziesiątki miliardów euro w najbliższych latach z powodu kosztów modyfikacji w milionach pojazdów z dieslami, odszkodowań dla klientów i kar.

- Szczerze żałujemy, że sprawa diesli rzuca cień na to wielkie przedsiębiorstwo - oświadczył szef rady nadzorczej Hans Dieter Poetsch na WZA w Hanowerze. - Jest to tym bardziej bolesne dla was, dla nas i dla mnie osobiście, że naruszono reguły i przekroczono granice etyki - dodał z kolei prezes Matthias Mueller do ok.3 tys. Zgromadzonych.

Reklama
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama