Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Dominik Lewandowski: Małe firmy nie mają narzędzi do tego, by zdobywać rynek

Co trzecia faktura w Polsce nie jest płacona w terminach lub w ogóle - mówi Dominik Lewandowski, ekspert informacji gospodarczej.

Aktualizacja: 25.07.2016 14:47 Publikacja: 25.07.2016 14:37

#RZECZoBIZNESIE: Dominik Lewandowski: Małe firmy nie mają narzędzi do tego, by zdobywać rynek

Foto: Rzeczpospolita

Czy rzeczywiście małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają polską gospodarkę? Dominik Lewandowski odpowiada, że nie do końca – mimo że ich liczba jest imponująca, to nie doświadczyły znacznego wzrostu w ostatnich latach.

- Musimy pamiętać o tym, że ta siła polskiej gospodarki zaczyna powoli dryfować – mówi.

- Wartość dodana brutto, którą generują małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce od 10 lat praktycznie nie uległa zmianie. Jest to cały czas 48,5 proc., podczas gdy duże firmy systematycznie z roku na rok rosną – zaznacza.

Udział dużych przedsiębiorstw w wartości dodanej brutto wynosił 10 lat temu ok. 22 proc., obecnie wzrósł do 24,5 proc.

Reklama
Reklama

Jak podkreśla Dominik Lewandowski, powinniśmy się zatem zastanowić, co zrobić by wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa oraz stworzyć im podatny grunt do dalszego rozwoju.

Co wyhamowało wzrost małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce? Lewandowski odpowiada, że kilka czynników.

Na stagnację wpłynęły między innymi wysokie koszty pracy, wysoki stopień biurokracji, ograniczający działalność polskich przedsiębiorców, oraz trudne do zrozumienia przepisy.

- Małe przedsiębiorstwa nie mają narzędzi do tego, aby zdobywać rynek – podkreśla Dominik Lewandowski. – Nasze badania pokazują, że im mniejsza firma, tym mniejszy udział nowych klientów w portfelu takiego przedsiębiorstwa.

Wynika to z tego, że małe przedsiębiorstwa często obawiają się pozyskiwania nowych kontrahentów, ponieważ wiąże się to z pewnym ryzykiem.

- Niestety mamy taką sytuację w Polsce, w której 4 na 5 przedsiębiorców w ostatnich 12 miesiącach miało problem z płatnością faktury na czas lub też w ogóle z zapłaceniem tej faktury przez swojego kontrahenta – tłumaczy Lewandowski.

Reklama
Reklama

Przedsiębiorcy powinni zatem sprawdzać kontrahentów pod względem ich rzetelności w wywiązywaniu się z zobowiązań. Ułatwiają to firmy, zbierające takie informacje i sporządzające na ich podstawie raporty.

- Małe i średnie przedsiębiorstwa powinny zainteresować się również wszelkimi rodzajami narzędzi, które pozwolą im pozyskiwać nowych kontrahentów – podkreśla Lewandowski.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama