Reklama

Czuć wzrost opłat za telefon i internet

2021 rok, drugi rok pandemii, przyniósł powrót trendów i znanych wcześniej zachowań konsumentów usług telekomunikacyjnych – wynika z najnowszych danych UKE.

Publikacja: 31.01.2022 21:00

Czuć wzrost opłat za telefon i internet

Foto: Adobe Stock

Telefon komórkowy, najczęściej smartfon, płatna telewizja, dostęp do internetu to trzy najpopularniejsze usługi telekomunikacyjne, z których w 2021 roku korzystali Polacy – wynika z najnowszej edycji raportu przygotowanego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Tym razem po roku przerwy, gdy konsumentów badała firma ARC Rynek i Opinia, raport przygotowała ponownie firma Danae. Dlatego porównując wyniki z tymi sprzed roku, warto brać poprawkę na ewentualne różnice metodologiczne.

Gdyby przyjąć, że dane są w pełni porównywalne, można by sądzić, że pandemiczny 2020 rok był nietypowy pod względem korzystania z usługi dostępu do internetu, a 2021 rok przyniósł powrót dawnych trendów.

O ile bowiem w 2020 r. korzystanie z internetu deklarowało 85 proc. badanych, o tyle w 2021 r. – nieco ponad 77 proc. Z kolei z telefonu stacjonarnego w pierwszym roku pandemii korzystało 20 proc. ankietowanych, a w roku minionym – około 10 proc. To może sugerować jednorazowe wybicie z wieloletniego spadkowego trendu popularności tej usługi. Mocno trzyma się telefonia komórkowa. Korzystanie z niej deklaruje, podobnie jak rok wcześniej, około 97 proc. badanych.

Za to dużo rzadziej niż w pierwszym roku pandemii wykorzystywaliśmy telefon do łączenia się z internetem. W 2020 r. takiej odpowiedzi udzieliło 92 proc. użytkowników telefonii mobilnej. W 2021 r. już tylko 74,6 proc.

2021 rok przyniósł stopniowy powrót turystyki zagranicznej. Do innych krajów Unii Europejskiej wyjechało w minionym roku 11 proc. badanych. W 2019 roku odsetek ten wynosił 18 proc.

Reklama
Reklama

Uspokojenie nastrojów widać także w innym wskaźniku. Mniej osób krytykuje operatorów (4,3 proc. wobec 18 proc. w 2020 r. ).

Od trzech lat operatorzy w Polsce wyraźnie podnoszą ceny. Percepcja tego zjawiska jest różna. O ile ankietowani zadeklarowali, że płacą więcej za internet stacjonarny, o tyle pytani o koszt mobilnego internetu podali średnio kwotę niższą niż dwa lata temu. Wiele osób przyznaje też, że nie wie, jak taki koszt ocenić (usługa jest elementem abonamentu).

Osoby, które dostrzegają negatywne zjawiska na rynku telekomunikacyjnym, wskazywały na to już wcześniej, ale teraz tę tendencję dostrzega i ocenia krytycznie większy odsetek osób krytycznie oceniających zmiany w branży (63 proc. vs. 49 proc. w 2019 roku).

Nadal większość Polaków uważa, że pole elektromagnetyczne jest niekorzystne dla zdrowia. Spadł natomiast odsetek osób, które są niechętne budowie masztu komórkowego przy domu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama