Reklama

Udogodnienia dla właścicieli elektrycznych samochodów w Polsce

Zakup samochodów elektrycznych ma zostać zwolniony z akcyzy i obłożony zerową stawką VAT – planuje rząd.

Aktualizacja: 20.09.2016 22:27 Publikacja: 20.09.2016 20:15

Foto: 123RF

Zachęty do przesiadki do pojazdów zasilanych kilowatami prądu zamiast benzyną czy olejem napędowym przewiduje „Plan rozwoju elektromobilności", który Ministerstwo Energii przekazuje właśnie do konsultacji. Firmy będą mogły wrzucić w koszty użytkowanie aut elektrycznych i odliczać cały VAT związany z eksploatacją (teraz można odliczyć połowę VAT, jeśli nie prowadzi się ewidencji przebiegu). W planach są też dopłaty do zakupu pierwszych 100 tys. aut. Na to wszystko musi się jednak jeszcze zgodzić Ministerstwo Finansów, z którym projekt rozwijania e-motoryzacji będzie dopiero uzgadniany.

Ministerstwo Energii ma nadzieję, że w Polsce szybko wzrośnie popyt na auta elektryczne: planuje, że za cztery lata w Polsce będzie ich 50 tys., a w 2025 r. – milion.

Jednym z kluczowych elementów planu ma być uruchomienie w kraju produkcji pojazdów na prąd. We wrześniu firmy energetyczne PGE, Tauron, Energa i Enea złożyły wniosek do UOKiK o zgodę na powołanie spółki ElectroMobilityPoland, która miałaby wspierać takie przedsięwzięcie. Ma ono być stymulatorem dla znacznej części przemysłu.

W I kw. 2017 r. będą gotowe analizy mające wskazać, jaka część istniejącej branży motoryzacyjnej mogłaby pracować na rzecz rozwijania elektromobilności i które zakłady mogłyby zostać zaadaptowane do produkcji elektrycznych aut. Planowany jest także przegląd polskich projektów naukowo-badawczych i komercyjnych związanych z produkcją takich pojazdów.

„Plan rozwoju elektromobilności" ma być realizowanych w trzech fazach. W pierwszej do 2018 r. zostałby uruchomiony pilotaż dla miast i samorządów przy udziale Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ma zwiększyć zainteresowanie autami elektrycznymi przez m.in. finansowanie infrastruktury do ładowania, wspieranie firm rozwijających elektryczny car-sharing lub budujących floty elektrycznych samochodów usługowych. Kolejnym krokiem byłoby tworzenie w miastach stref, gdzie dopuszczony byłby jedynie ruch pojazdów bezemisyjnych.

Reklama
Reklama

Druga faza programu (2019–2020) objęłaby budowę infrastruktury zasilania aut. W 32 aglomeracjach ma powstać 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania i 400 o dużej. Ładowarki będą instalowane też przy budynkach administracji publicznej, która ma się przesiąść na auta elektryczne. ME przewiduje, że w końcu trzeciej fazy projektu (2025 r.) udział elektrycznych pojazdów we flotach państwowych instytucji nie będzie niższy niż 50 proc. Na razie do tego daleko: według Instytutu Samar w 2016 r. sprzedano w Polsce tylko 116 aut elektrycznych.

Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 „Rzeczpospolitej”
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Polski atom zatwierdzony, finanse pod presją i chipy Nvidii dla Chin
Biznes
KGHM stawia na innowacje
Biznes
Potrzebujemy inwestycji i stabilności, a nie populizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Liderzy wzrostu w trudnym czasie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama