Nowoczesne telefony komórkowe ze znaczkiem Mi to hit rynkowy w Azji. Jego producent – chińskie Xiaomi – dzięki niskim cenom szybko wspiął się do grona liderów branży. Od czwartku, za pośrednictwem polskiej spółki ABC Data, urządzenia mobilne tej marki oficjalnie dostępne są również w naszym kraju. Polska to jednak dopiero pierwszy punkt na mapie europejskiej ekspansji Xiaomi. Firma za pośrednictwem dystrybutora celuje w inne kraje naszego regionu Europy.
– Szukaliśmy różnych sposobów na poprawę dostępności naszych smartfonów Mi na nowych rynkach. W efekcie zawarliśmy globalnie kilka sojuszy. Jeden z nich właśnie w Polsce, z ABC Datą – mówi „Rzeczpospolitej" Alex Wu, dyrektor Xiaomi, odpowiedzialny za sprzedaż na Europę. Podkreśla przy tym, że Xiaomi nie wchodzi bezpośrednio na polski rynek, jedynie nawiązuje współpracę z lokalnym dystrybutorem. To on zorganizuje zarówno sprzedaż, jak i serwis chińskich urządzeń.
Jak ustaliliśmy, za autoryzowaną naprawę telefonów Xiaomi odpowiada firma SBE z Piaseczna, należąca do francuskiej grupy o tej samej nazwie, działająca na europejskim rynku napraw i obsługi posprzedażowej w zakresie elektroniki użytkowej.
ABC Data zamierza sprzedawać smartfony Xiaomi nie tylko w Polsce, ale również na innych rynkach europejskich. Wszystko wskazuje na to, że pojawią się one np. w Czechach, krajach bałtyckich, na Węgrzech i Słowacji, a także w Rumunii. Kiedy? Juliusz Niemotko, wiceprezes ABC Daty, nie zdradza. – Na razie trwają rozmowy na ten temat – mówi.
Przedstawiciele chińskiego koncernu liczą, że dotychczasowa strategia, która sprawdziła się w Azji, a koncentrowała się na tzw. marketingu szeptanym i sprzedaży internetowej, wypali również w naszym kraju.