Znak Apple wart jest ponad 355 mld dol., co daje mu kolejny raz pozycję najcenniejszej marki świata – wynika z dorocznego badania firmy Brand Finance, prezentującego 500 najbardziej wartościowych znaków na świecie. Apple ma za sobą znakomity rok 2021. To pierwsza firma, która na początku stycznia 2022 r. osiągnęła wycenę rynkową 3 bln dol.

W pierwszej dziesiątce znalazło się aż siedem marek z USA, a także koreański Samsung i chińskie ICBC oraz Huawei. Łącznie Chiny i USA odpowiadają za 2/3 rankingu. Europa wypada słabo, nie mówiąc o Polsce. Nie ma na razie szans, by jakakolwiek nasza marka trafiła do zestawienia. Zresztą nie udało się to żadnej z naszego regionu.

W ujęciu branżowym najwięcej przedstawicieli na liście ma sektor technologiczny, drugie miejsce zajmuje handel – w jego przypadku pandemia przyniosła 46-proc. wzrost wartości marek z sektora i w konsekwencji przekroczenie progu 1 bln dol.

Czytaj więcej

Apple warte już 3 bln dol. To więcej niż PKB Francji

Mimo związanych z covidem lockdownów handel detaliczny pokazał, jak ważny jest w światowej gospodarce i na razie internet nie jest w stanie zastąpić jego roli, jeśli chodzi o zaopatrzenie ludności, zwłaszcza w żywność. Liderem sektora jest amerykański Walmart, ze wzrostem wartości marki o 20 proc., do niemal 112 mld dol. Aż dziewięć nowych marek z sektora weszło do rankingu – prawie co czwarta nowa firma w zestawieniu ogółem. Najwyżej notowany handlowy debiutant to niemiecka Edeka, na 340. miejscu z wartością marki 6,5 mld dol.

Z kolei najszybciej rosnącą branżą jest farmacja, co oczywiście również ma związek z pandemią: liderami wzrostów są dostawcy szczepionek. Podwoili reprezentację, a wartość wzrosła o 94 proc. – do poziomu 54 mld dol.

Jeśli zaś chodzi o konkretne firmy, to najszybciej zyskiwał w ostatnim roku serwis TikTok, który jako marka zyskał 215 proc., do 59 mld dol., co daje 18. pozycję w ogólnym zestawieniu. Ta marka jest już więcej warta niż takie tuzy, jak Disney (57 mld dol.), Netflix (29,4 mld dol.) czy YouTube (23,9 mld dol.). W 2021 r. przekroczyła granicę miliarda użytkowników i stała się najczęściej pobieraną aplikacją.

Inne najszybciej rosnące marki to Snapchat czy AMD. – Konsumpcja mediów wzrosła podczas pandemii, ale – co więcej – sposób, w jaki je konsumujemy, nieodwołalnie się zmienił – mówi David Haigh, prezes i dyrektor generalny Brand Finance. – Aby konkurować na tym rozwijającym się rynku, organizacje medialne dużo zainwestowały w swoje marki, od pozyskiwania treści po doświadczenie użytkownika. Błyskawiczny wzrost TikToka jest dowodem: marka doszła do pozycji światowej gwiazdy w ciągu zaledwie kilku lat i nie wykazuje oznak spowolnienia – dodaje.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Gdy jedni zyskują, inni oczywiście tracą. W tegorocznej edycji zestawienia widać w tym gronie szczególnie wielu nadawców telewizyjnych czy przedstawicieli branży filmowej, którzy zmagają się z konkurencją internetowych serwisów wideo czy streamingiem. Warner Bros jest jedną z najszybciej tracących marek w rankingu w tym roku – w sumie dwa lata pandemii oznaczały spadek 33 proc., do 6,8 mld dol. Blisko 40 proc. tracą też nadawcy naziemni jak NBC i CBS.