Mimo związanych z covidem lockdownów handel detaliczny pokazał, jak ważny jest w światowej gospodarce i na razie internet nie jest w stanie zastąpić jego roli, jeśli chodzi o zaopatrzenie ludności, zwłaszcza w żywność. Liderem sektora jest amerykański Walmart, ze wzrostem wartości marki o 20 proc., do niemal 112 mld dol. Aż dziewięć nowych marek z sektora weszło do rankingu – prawie co czwarta nowa firma w zestawieniu ogółem. Najwyżej notowany handlowy debiutant to niemiecka Edeka, na 340. miejscu z wartością marki 6,5 mld dol.
Z kolei najszybciej rosnącą branżą jest farmacja, co oczywiście również ma związek z pandemią: liderami wzrostów są dostawcy szczepionek. Podwoili reprezentację, a wartość wzrosła o 94 proc. – do poziomu 54 mld dol.
Jeśli zaś chodzi o konkretne firmy, to najszybciej zyskiwał w ostatnim roku serwis TikTok, który jako marka zyskał 215 proc., do 59 mld dol., co daje 18. pozycję w ogólnym zestawieniu. Ta marka jest już więcej warta niż takie tuzy, jak Disney (57 mld dol.), Netflix (29,4 mld dol.) czy YouTube (23,9 mld dol.). W 2021 r. przekroczyła granicę miliarda użytkowników i stała się najczęściej pobieraną aplikacją.
Inne najszybciej rosnące marki to Snapchat czy AMD. – Konsumpcja mediów wzrosła podczas pandemii, ale – co więcej – sposób, w jaki je konsumujemy, nieodwołalnie się zmienił – mówi David Haigh, prezes i dyrektor generalny Brand Finance. – Aby konkurować na tym rozwijającym się rynku, organizacje medialne dużo zainwestowały w swoje marki, od pozyskiwania treści po doświadczenie użytkownika. Błyskawiczny wzrost TikToka jest dowodem: marka doszła do pozycji światowej gwiazdy w ciągu zaledwie kilku lat i nie wykazuje oznak spowolnienia – dodaje.
Gdy jedni zyskują, inni oczywiście tracą. W tegorocznej edycji zestawienia widać w tym gronie szczególnie wielu nadawców telewizyjnych czy przedstawicieli branży filmowej, którzy zmagają się z konkurencją internetowych serwisów wideo czy streamingiem. Warner Bros jest jedną z najszybciej tracących marek w rankingu w tym roku – w sumie dwa lata pandemii oznaczały spadek 33 proc., do 6,8 mld dol. Blisko 40 proc. tracą też nadawcy naziemni jak NBC i CBS.