Reklama

Gorszy wrzesień na rynku aut w Europie

Sprzedaż nowych samochodów w Europie Zachodniej zmalała we wrześniu o 23 proc. po fali letnich rabatów, aby z salonów zniknęło jak najwięcej pojazdów przez nową surowszą normą emisji spalin — wynika z danych LMC Automotive

Publikacja: 07.10.2018 10:56

Gorszy wrzesień na rynku aut w Europie

Foto: Bloomberg

Rejestracja nowych pojazdów zmalała do 1,05 mln z 1,36 mln rok temu — wyliczyła firma badawcza na podstawie danych krajowych i oceny szacunkowej mniejszych rynków. W ujęciu rocznym z poprawkami na wahania sezonowe (SAAR) sprzedaż zmalała o 39 proc. do 11,26 mln. W Niemczech nastąpił spadek o 30,5 proc., w W. Brytanii o 20,5, we Francji o 12,8, a we Włoszech o 25,4 proc.

Wejście w życie w Unii od 1 września nowej procedury testów na emisję spalin WLTP zmusiło niektórych producentów (Volkswagen, Renault) do wstrzymania dostaw niektórych modeli nie mających nowej homologacji. W sierpniu obie te firmy osiągnęły największy wzrost sprzedaży.

– Czynniki, które zaważyły na rynku są wielorakie. Narastające opóźnienia w testowaniu pojazdów zgodnie z normami WLTP doprowadziły do wstrzymania sprzedały kilku popularnych modeli — wyjaśnił analityk LMC, David Oakley.

- Były to nadzwyczajne okoliczności powodujące duży spadek na największych rynkach europejskich — stwierdził przewodniczący brytyjskiej organizacji producentów i sprzedawców, SMMT, Mike Hawes. Rynek brytyjski ucierpiał dodatkowo na skutek dwucyfrowego zmniejszenia sprzedaży diesli. Po 9 miesiącach notuje spadek łącznej sprzedaży o 7 proc.

Audi spodziewa się wahań na rynku w najbliższych miesiącach po załamaniu się sprzedaży we wrześniu o 55,5 proc. z powodu wejścia w życie nowej procedury WLTP. Sprzedaż była mniejsza o połowę w 5 najważniejszych krajach Europy, w Niemczech zmalała nawet o 69,4 proc., ale z kolei w Chinach wzrosła o 12,5, a w Ameryce Płn. o 1,2 proc.

Reklama
Reklama

„Po większej od średniej sprzedaży w 2 poprzednich miesiącach w Europie w związku z pozbywaniem się zapasów gotowych pojazdów rosnące braki nowych w punktach sprzedaży i ograniczenia dotyczące gamy modeli miały ujemny wpływ na wyniki września" — wyjaśniła sama firma. Część problemów związanych z zaopatrzeniem, które spowolniły sprzedaż zaczyna znikać. „Obecnie mamy homologację WLTP naszych 14 modeli sprzedawanych masowo, dalsze pochodne pojazdów uzyskają wkrótce zezwolenie". Do końca roku Audi będzie w stanie oferować klientom niemal wszystkie modele.

Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Reklama
Reklama