Rejestracja nowych pojazdów zmalała do 1,05 mln z 1,36 mln rok temu — wyliczyła firma badawcza na podstawie danych krajowych i oceny szacunkowej mniejszych rynków. W ujęciu rocznym z poprawkami na wahania sezonowe (SAAR) sprzedaż zmalała o 39 proc. do 11,26 mln. W Niemczech nastąpił spadek o 30,5 proc., w W. Brytanii o 20,5, we Francji o 12,8, a we Włoszech o 25,4 proc.
Wejście w życie w Unii od 1 września nowej procedury testów na emisję spalin WLTP zmusiło niektórych producentów (Volkswagen, Renault) do wstrzymania dostaw niektórych modeli nie mających nowej homologacji. W sierpniu obie te firmy osiągnęły największy wzrost sprzedaży.
– Czynniki, które zaważyły na rynku są wielorakie. Narastające opóźnienia w testowaniu pojazdów zgodnie z normami WLTP doprowadziły do wstrzymania sprzedały kilku popularnych modeli — wyjaśnił analityk LMC, David Oakley.
- Były to nadzwyczajne okoliczności powodujące duży spadek na największych rynkach europejskich — stwierdził przewodniczący brytyjskiej organizacji producentów i sprzedawców, SMMT, Mike Hawes. Rynek brytyjski ucierpiał dodatkowo na skutek dwucyfrowego zmniejszenia sprzedaży diesli. Po 9 miesiącach notuje spadek łącznej sprzedaży o 7 proc.
Audi spodziewa się wahań na rynku w najbliższych miesiącach po załamaniu się sprzedaży we wrześniu o 55,5 proc. z powodu wejścia w życie nowej procedury WLTP. Sprzedaż była mniejsza o połowę w 5 najważniejszych krajach Europy, w Niemczech zmalała nawet o 69,4 proc., ale z kolei w Chinach wzrosła o 12,5, a w Ameryce Płn. o 1,2 proc.