Polacy przesiadają się na diesle

Olej napędowy dominuje na naszym rynku. Zużywamy go dwa razy więcej niż benzyny. Różnica stale rośnie. W kolejnych latach zwiększy się jeszcze bardziej. Coraz mniej opłacalny staje się autogaz.

Publikacja: 08.03.2008 01:40

Polacy przesiadają się na diesle

Foto: Rzeczpospolita

Od kilku lat zapotrzebowanie na olej napędowy wzrasta, ale dopiero w ubiegłym roku pierwszy raz okazało się, że zużycie benzyny jest o połowę niższe niż oleju – wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

W ubiegłym roku w Polsce sprzedano 12,5 mln m sześc. oleju napędowego, czyli o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Popyt na benzynę rośnie znacznie wolniej (tylko o 4 proc.), a na gaz płynny (LPG) utrzymuje się na stałym poziomie. Dzieje się tak, gdyż Polacy chętniej jeżdżą samochodami z silnikami diesla niż benzynowymi. Stanowią one już około 60 proc. kupowanych aut. Równocześnie firmy transportowe inwestują w samochody na olej napędowy, a także osoby, które wcześniej tankowały autogaz, rezygnują z nich ze względów ekonomicznych. Autorzy raportu wskazują na to, że relacje cenowe między benzyną a LPG nie są już tak korzystne jak dawniej.

Organizacja prognozuje, że w kolejnych latach nadal będzie bardziej rosło zapotrzebowanie na olej napędowy niż na benzynę i LPG. Szacuje, że za dwa lata zużywać będziemy prawie 14,4 mln m sześc. oleju, czyli o 15 proc. więcej niż obecnie, podczas gdy wzrost popytu na pozostałe gatunki paliwa będzie minimalny.

Z raportu wynika, że pomimo drastycznego wzrostu notowań ropy pod koniec zeszłego roku ceny paliwa na polskich stacjach wzrosły w 2007 r. zaledwie o kilka procent. Polskim kierowcom sprzyjało umocnienie złotego. Ropa w ubiegłym roku zdrożała o 11 proc. (średnioroczny kurs) i o tyle samo spadł kurs dolara wobec polskiej waluty. Ostatecznie więc porównanie cen detalicznych wypada korzystnie dla klientów. Średnioroczna cena benzyny – 4,22 zł za litr – była wyższa tylko o 24 gr niż w 2006 r. Natomiast olej napędowy staniał w 2007 r. i kosztował 3,76 zł za litr (średnio), czyli o 6 gr mniej niż rok wcześniej.

Nadal ponad połowę ceny paliwa stanowią podatki. Obciążenia te w 2007 r. były wyższe niż wcześniej, bo wzrosła akcyza, opłata paliwowa i w związku z tym VAT.

Od lat na rynku detalicznym, na którym działa w sumie 6,8 tys. stacji, niezmiennie dominuje PKN Orlen i grupa Lotos. Mniej więcej co trzecia z istniejących w Polsce stacji należy do tych firm. Koncerny zagraniczne rozszerzają działalność i mają już ponad 1,1 tys. stacji, a coraz odważniej zabiegają o rynek hipermarkety – na ich stacjach paliwo jest najtańsze (czasem nawet 15 – 20 groszy na litrze). W przeciwieństwie do innych stacji te nie są nastawione na maksymalną marżę i zysk, bo często stanowią element zachęcający do zrobienia zakupów w centrum handlowym. Na rynku nadal jednak niemal połowa stacji należy do osób indywidualnych i firm rodzinnych (działają jako tzw. niezależne punkty sprzedaży). W odpowiedzi na konkurencję hipermarketów Orlen wprowadził nową markę Bliska, stacji o niższym standardzie i z niższym cennikiem, a norweski Statoil - markę 123.

Od kilku lat zapotrzebowanie na olej napędowy wzrasta, ale dopiero w ubiegłym roku pierwszy raz okazało się, że zużycie benzyny jest o połowę niższe niż oleju – wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

W ubiegłym roku w Polsce sprzedano 12,5 mln m sześc. oleju napędowego, czyli o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Popyt na benzynę rośnie znacznie wolniej (tylko o 4 proc.), a na gaz płynny (LPG) utrzymuje się na stałym poziomie. Dzieje się tak, gdyż Polacy chętniej jeżdżą samochodami z silnikami diesla niż benzynowymi. Stanowią one już około 60 proc. kupowanych aut. Równocześnie firmy transportowe inwestują w samochody na olej napędowy, a także osoby, które wcześniej tankowały autogaz, rezygnują z nich ze względów ekonomicznych. Autorzy raportu wskazują na to, że relacje cenowe między benzyną a LPG nie są już tak korzystne jak dawniej.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca