Firmy, które chcą stanąć w szranki walki o kontrakty, szacują, że obsługa technologiczna spisów, za przeprowadzenie których odpowiada Główny Urząd Statystyczny, będzie kosztowała ok. 100 – 150 mln zł.[wyimek]4,7 mln zł kosztowało przeprowadzenie w ubiegłym roku powszechnego spisu rolnego[/wyimek]
GUS bardzo starannie przygotowuje się do tych operacji. Jesienią zeszłego roku wykonał, kosztem 4,7 mln zł, pilotaż spisu rolnego. Objął 3 tys. gospodarstw rolnych. Projekt zrealizowało Sygnity wspólnie z PTK Centertel.
Firmy wywiązały się z zadania, dlatego GUS powierzył im również, z pominięciem procedury przetargowej, obsługę informatyczną pilotażu spisu powszechnego. Będzie kosztował 2,3 mln zł. Sygnity odpowiada za część informatyczną (przygotowanie i obsługę oprogramowania). PTK Centertel zadba o zapewnienie usług transmisji danych (ankieterzy zbierają informacje za pomocą przenośnych terminali i zdalnie przesyłają je do centralnej bazy danych).
GUS wybrał już firmę, która dostarczy sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem niezbędnym do obsługi spisu. Zamówienie za blisko 10 mln zł otrzymała krakowska spółka Koncept. W piątek, 12 lutego GUS rozstrzygnął także przetarg na budowę i wdrożenie systemu call center. Kontrakt za 3,46 mln zł wykona konsorcjum firm Wasko i PKP Informatyka. Projekt musi się zakończyć do połowy maja.
W połowie lutego GUS ogłosił najważniejszy przetarg. Szuka firmy, która dostarczy aż 24 tys. terminali mobilnych, z których będą korzystać rachmistrzowie, i zadba o transfer danych. Wartość kontraktu wyniesie co najmniej kilkanaście, jeśli nie dziesiątki, milionów złotych. Dla porównania przy wartej 4,7 mln zł obsłudze spisu rolnego wykorzystano 400 terminali.