Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe okręty dla polskiej Marynarki Wojennej

Pierwszy po 25 latach nowy niszczyciel min, zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding, służy już w polskich siłach morskich. W produkcji jest drugi seryjny okręt. Firma chce i może budować znacznie większe okręty nawodne dla MW RP.

Publikacja: 29.10.2018 09:00

ORP Kormoran, pierwszy z trzech nowych okrętów ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA

ORP Kormoran, pierwszy z trzech nowych okrętów ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA

Foto: materiały prasowe

W listopadzie 2017 r. do służby wszedł ORP Kormoran, zaprojektowany w biurze Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) i zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA. W zintegrowane systemy walki okręt wyposażył uczestniczący w konsorcjum Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA w Gdyni.

To pierwszy z serii trzech nowych niszczycieli min, który trafił do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. To także pierwszy okręt projektowany od fazy założeń taktyczno-technicznych aż do momentu przekazania gotowej jednostki Marynarce Wojennej RP.

We wrześniu br. ruszyła produkcja drugiej jednostki seryjnej (ORP Albatros - 258/2), która ma być dostarczona do stycznia 2020 roku.

– Patrząc na doświadczenia z budowy pierwszego okrętu, jako jego użytkownicy mamy pewność, że realizacja umowy na budowę kolejnych jednostek będzie zgodna z harmonogramem – mówił podczas uroczystości rozpoczęcia produkcji Albatrosa kadm. Krzysztof Zdonek, dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. – Już teraz, po niespełna roku użytkowania okrętu ORP Kormoran, możemy powiedzieć, że to był trafny wybór!

– Z dumą uczestniczymy w realizacji programu modernizacji polskich sił morskich razem z naszymi partnerami w konsorcjum. Możemy zaprojektować, zbudować i dostarczyć Marynarce Wojennej RP każdy przewidziany w programie jej modernizacji okręt nawodny. Mamy do tego odpowiednich ludzi, infrastrukturę, zaplecze, a także rozwiązania projektowe, techniczne i technologiczne – deklaruje Piotr Soyka, prezes GK Remontowa Holding.

Reklama
Reklama

– Od lat stosujemy nowoczesne technologie m.in. na promach i innych komercyjnych statkach budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding. Nasze biuro współpracowało przy projektach statków z napędem LNG, diesel-electric, układem hybrydowym, czy też czysto elektrycznym. Mamy projekty koncepcyjne jednostek stosujących napędy oparte na ogniwach paliwowych, wykorzystujące wodór do produkcji energii elektrycznej, czyli coś, co było dotąd zarezerwowane dla okrętów bojowych, głównie podwodnych – mówi Michał Sienkiewicz, kierownik Zespołu Innowacyjno-Rozwojowego RMDC, największego obecnie w Polsce biura, zatrudniającego ponad 100 projektantów statków.

W ostatnich latach brało ono aktywny udział wspólnie ze stocznią Remontowa Shipbuilding jako liderem w wielu dialogach technicznych dla MW m.in. dla projektów o kryptonimie „Czapla" i „Miecznik", a także dla okrętów: paliwowego, logistycznego, czy rozpoznania radioelektronicznego. Przygotowało także autorską koncepcję okrętu rakietowego. Potencjał biura pozwala na zaprojektowanie znacznie większych okrętów, tj. korwety, a nawet - przy ścisłej współpracy z doświadczonym integratorem i dostawcą uzbrojenia - fregaty. Na co dzień firma, podobnie jak stocznie GK Remontowa Holding, współpracuje z największymi na świecie dostawcami wyposażenia okrętowego, takimi jak Kongsberg, SAAB czy Rolls-Royce, dlatego jest gotowa do podjęcia współpracy w zakresie kolejnych projektów wojskowych.

Przy realizacji projektu budowy okrętów Kormoran II prywatna polska stocznia, jako lider konsorcjum, współpracuje także z podmiotami państwowymi, należącymi m.in. do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Kormorany to także koło zamachowe dla całej polskiej gospodarki, nie tylko morskiej. Jak podaje stocznia Remontowa Shipbuilding, przy budowie prototypowego niszczyciela min współpracowało z nią aż 538 podmiotów, instytucji i firm łańcucha kooperacyjnego. Ponad 60 proc. materiałów i dostaw na okręt pochodziło z Polski, a według zapewnień przedstawicieli stoczni przy kolejnych jednostkach tego typu procent „polonizacji" produktu będzie wzrastał.

- Dodatek informacyjno-promocyjny przygotowany przez portalmorski.pl.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama