Diamenty gwałtownie tracą swój blask

Krach na rynku diamentów. Zysk lidera zmniejszył się stukrotnie. Sprzedaż jest najniższa od 35 lat

Publikacja: 29.07.2009 06:25

Półroczne dane koncernu De Beers świadczą, że przyjęta przez branżę jesienią minionego roku strategia utrzymywania wysokich cen kamieni kosztem ograniczania produkcji się nie sprawdza. Mający prawie połowę światowego rynku diamentowego brytyjski De Beers zarobił w pierwszym półroczu, wg. agencji Reuters, tylko 3 mln dol. Rok temu było o 100 razy więcej. Agencja Bloomberg podała, że sprzedaż nieoszlifowanych kamieni spadła o 57 proc., do 1,4 mld dol., a spadek całej sprzedaży był najwyższy od 1974 r.

[wyimek]20 mld dol. wynosi wartość zapasów na światowym rynku diamentów[/wyimek]

Koncern ma nadzieję, że w najbliższych latach rynek będzie znowu rósł, dzięki obserwowanemu już wzrostowi popytu na drogie wyroby jubilerskie w Chinach i Indiach. Obecnie kraje te kupują ok. 10 proc. ze światowego rynku diamentów. De Beers liczy, że w ciągu pięciu lat udział wzrośnie do jednej trzeciej.

– Brylant pozostanie brylantem tylko wtedy, gdy jego wartość nie będzie podlegać wahaniom nawet w kryzysie. Obraz brylantu jako „wiecznej wartości” tworzony przez wiele dziesięcioleci nie może się zdewaluować – przekonywał w listopadzie w Antwerpii ówczesny prezydent Alrosy Siergiej Wybornow.

Drugi na świecie potentat branży – rosyjski państwowy koncern Alrosa (25 proc. rynku) – w wyniku tej polityki zanotował w pierwszym półroczu prawie 2 mld rubli (63,5 mln dol.) straty, jego produkcja spadła o ponad 30 proc.; trzeba było czasowo zamykać kopalnie i zwolnić część załogi. W pierwszym kwartale sprzedaż w Alrosie spadła o 93 proc.

Tydzień temu Kreml wymienił prezesa spółki, by ten obniżył ceny kamieni i zwiększył przychody. Jak piszą „Wiedmomosti”, rabat udzielony np. smoleńskiej szlifierni diamentów sięga 25 proc. przy zakupach rzędu 100 mln dol.

Półroczne dane koncernu De Beers świadczą, że przyjęta przez branżę jesienią minionego roku strategia utrzymywania wysokich cen kamieni kosztem ograniczania produkcji się nie sprawdza. Mający prawie połowę światowego rynku diamentowego brytyjski De Beers zarobił w pierwszym półroczu, wg. agencji Reuters, tylko 3 mln dol. Rok temu było o 100 razy więcej. Agencja Bloomberg podała, że sprzedaż nieoszlifowanych kamieni spadła o 57 proc., do 1,4 mld dol., a spadek całej sprzedaży był najwyższy od 1974 r.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca