Auta mogą być tańsze

Sprzedaż samochodów osobowych powoli rośnie. Coraz mocniejszy złoty powinien wkrótce skłonić importerów do obniżenia cen w salonach

Publikacja: 07.08.2009 03:42

Sprzedaż aut osobowych będzie się zwiększać. Najlepiej sprzedają się modele z niższej i średniej pół

Sprzedaż aut osobowych będzie się zwiększać. Najlepiej sprzedają się modele z niższej i średniej półki cenowej. Wkrótce wyniki sprzedaży mogą się jeszcze bardziej poprawić dzięki możliwym spadkom cen.

Foto: Rzeczpospolita

Sprzedaż samochodów osobowych na polskim rynku mimo kryzysu w branży motoryzacyjnej nie wygląda wcale tak źle. W lipcu z salonów dilerskich wyjechało 24,657 tys. aut, o 1195 sztuk więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. To wzrost o 5,1 proc.

Co prawda w porównaniu z czerwcem wyniki są nieco słabsze. Spadły bowiem o 8,1 proc. Ale nie powinno to zbytnio martwić, gdyż spadek sprzedaży na początku wakacji jest trendem typowo sezonowym. A w ubiegłym roku taki właśnie spadek lipca do czerwca był dużo wyższy – sięgał 14,7 proc.

Łącznie w ciągu minionych siedmiu miesięcy tego roku dilerzy w Polsce sprzedali 193,474 tys. samochodów – o niecały 1 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Z kolei sprzedaż na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wyniosła 321,413 tys. samochodów, tj. o 3,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Tymczasem jeszcze w czerwcu ten 12-miesięczny wskaźnik sprzedaży był słabszy – choć wskazywał wzrost, to jednak niższy, bo o 2,6 proc.

Największą sprzedażą może pochwalić się tradycyjnie Skoda – w lipcu nabywców znalazło 2922 samochody tej marki. Na drugim miejscu rankingu znalazł się Ford, który sprzedał 2506 aut. Trzecie miejsce zajął Fiat ze sprzedażą 2440 samochodów.

O ile sprzedaż aut osobowych nieznacznie rośnie, to jednak mocno spada liczba chętnych do kupowania samochodów dostawczych. PZPM wyliczył, że w ubiegłym miesiącu sprzedano 3250 takich pojazdów. To o 28,8 proc. mniej niż w lipcu ubiegłego roku. Spadek sprzedaży liczonej narastająco od początku roku był niewiele mniejszy – prawie 26 proc.

Niewykluczone, że w przypadku aut osobowych statystyki sprzedaży poprawią wkrótce spadki cen. Impulsem będzie wzmacniający się złoty. Kilku producentów już wprowadziło obniżki na niektóre modele. Tak postąpił m.in. Subaru czy Volvo. Toyota wprowadziła specjalne modele Platinium, z finansowym bonusem i lepiej wyposażone. Jak informuje jeden z handlowców krakowskego dilera Mitcar, w przyszłym miesiącu prawdopodobne są obniżki w salonach Mitsubishi. – Do tej pory słaby złoty uniemożliwiał obniżki cen. A poziom marż w salonach jest dramatycznie niski – mówi szef Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki.

[i]masz pytanie wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Sprzedaż samochodów osobowych na polskim rynku mimo kryzysu w branży motoryzacyjnej nie wygląda wcale tak źle. W lipcu z salonów dilerskich wyjechało 24,657 tys. aut, o 1195 sztuk więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. To wzrost o 5,1 proc.

Co prawda w porównaniu z czerwcem wyniki są nieco słabsze. Spadły bowiem o 8,1 proc. Ale nie powinno to zbytnio martwić, gdyż spadek sprzedaży na początku wakacji jest trendem typowo sezonowym. A w ubiegłym roku taki właśnie spadek lipca do czerwca był dużo wyższy – sięgał 14,7 proc.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca