Reklama

Mniej dróg na Euro 2012

Zgodnie z najnowszym rządowym programem budowy dróg na lata 2011-2015 na Euro 2012 nie powstanie m.in. autostrada A1 z Tuszyna do Pyrzowic.

Publikacja: 27.12.2010 15:05

Mniej dróg na Euro 2012

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Wczoraj zakończyły się konsultacje nowego programu. Na ostateczne wnioski poczekamy jeszcze kilka tygodni. Radykalnych zmian w stosunku do projektu jednak nie należy się spodziewać.

Zgodnie z programem przygotowanym przez rząd wydatki na inwestycje drogowe realizowane w latach 2010-2018 mają wynieść ok. 78 mld zł. Kolejne prace, które „mogą rozpocząć się przed 2013 rokiem” szacowane są na ok. 42,8 mld zł.

[wyimek][b]42,8 mld zł[/b] są warte inwestycje drogowe, których rozpoczęcie przed 2013 r. stoi pod znakiem zapytania[/wyimek]

Na liście dróg, których budowa ma się rozpocząć do 2013 roku nie ma również autostrady A2 z Warszawy do wschodniej granicy państwa, 38 odcinków dróg ekspresowych m.in. trasy S3 z Nowej Soli do Lubawki, czy trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. W ciągu najbliższych trzech lat rząd nie planuje również rozpoczynania budowy ponad 40 obwodnic w tym Wielunia, Puław, Inowrocławia, Bełchatowa, Kołobrzegu, Malborka, Kościerzyny czy Ostrowca Świętokrzyskiego.

— Już w 2007 roku, kiedy powstawał pierwszy program wiadomo było, że jego realizacja nie będzie możliwa — mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu. — Okazało, się że jest niedoszacowany o ok. 120 mld zł. — podsumowuje Furgalski.

Reklama
Reklama

Powodem cięć listy zaplanowanych prac drogowych jest brak pieniędzy. O tym, że w ciągu najbliższych dwóch lat przeznaczymy na inwestycje infrastrukturalne mniej pieniędzy niż planowaliśmy wiadomo od tygodni. Zgodnie z projektem budżetu na 2011 roku w przyszłym roku drogowcy mieli mieć do dyspozycji ok. 35 mld zł. Będą mieli o ok. 5 mld zł. mniej. Do Krajowego Funduszu Drogowego w przyszłym roku ma wpłynąć m. in. 13,6 mld zł unijnych dotacji, 5,9 mld zł z kredytów i 10,5 mld zł. z emisji obligacji drogowych.

— Niepokojące jest, że nie wiadomo kiedy rozpocznie się budowa kolejnych odcinków dróg po 2013 roku i z jakich źródeł będzie finansowana - zauważa Furgalski.

Biznes
USA chcą podwyżek cen leków w Europie. Trump naciska na koncerny farmaceutyczne
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama