Od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r. Polacy kupili niemal 1,86 mln l ballantine's finest. Dało to marce należącej do francuskiego koncernu Pernod Ricard 21 proc. udziałów w całym rynku whisky oraz 0,5 pkt proc. przewagi nad dotychczasowym liderem – johnniem walkerem red produkowanym przez grupę Diageo.
– Jeżeli weźmiemy pod uwagę dane firmy badawczej Nielsen tylko z ostatnich miesięcy, to nasza przewaga jest znacznie większa – mówi "Rz" Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu należącej do Pernod Ricard spółki Wyborowa SA.
W pierwszej połowie 2011 r. udziały ballantine's wynosiły 24,4 proc. Były niemal 7 pkt proc. wyższe od tych należących do johnniego walkera red. Natomiast tylko w czerwcu 2011 r. whisky Pernod Ricard kontrolowała ok. 27 proc. rynku, natomiast ta Diageo 19,2 proc.
Dwie czołowe marki whisky konkurują o największy segment branży – szkockie standardowe, czyli z tzw. średniej półki cenowej. W ciągu ostatniego roku stanowiły one nieco ponad 50 proc. wszystkich sprzedawanych whisky w Polsce. Od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r. do ballantines's finest należało prawie 42 proc. tego segmentu, natomiast do johnniego walkera red 40,7 proc. Rok wcześniej udziały tych marek wynosiły odpowiednio 33 proc. i 47,3 proc.
– Tak duży wzrost sprzedaży zawdzięczamy głównie zbudowaniu silnej pozycji w sieciach handlowych – wyjaśnia Mouton.