Reklama

Ballantine's liderem polskiego rynku whisky

W ostatnim roku wartość rynku whisky sięgnęła 682 mln zł. Jego liderem została marka grupy Pernod Ricard

Publikacja: 03.08.2011 16:34

Ballantine's liderem polskiego rynku whisky

Foto: Bloomberg

Od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r. Polacy kupili niemal 1,86 mln l ballantine's finest. Dało to marce należącej do francuskiego koncernu Pernod Ricard 21 proc. udziałów w całym rynku whisky oraz 0,5 pkt proc. przewagi nad dotychczasowym liderem – johnniem walkerem red produkowanym przez grupę Diageo.

– Jeżeli weźmiemy pod uwagę dane firmy badawczej Nielsen tylko z ostatnich miesięcy, to nasza przewaga jest znacznie większa – mówi "Rz" Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu należącej do Pernod Ricard spółki Wyborowa SA.

W pierwszej połowie 2011 r. udziały ballantine's wynosiły 24,4 proc. Były niemal 7 pkt proc. wyższe od tych należących do johnniego walkera red. Natomiast tylko w czerwcu 2011 r. whisky Pernod Ricard kontrolowała ok. 27 proc. rynku, natomiast ta Diageo 19,2 proc.

Dwie czołowe marki whisky konkurują o największy segment branży – szkockie standardowe, czyli z tzw. średniej półki cenowej. W ciągu ostatniego roku stanowiły one nieco ponad  50 proc. wszystkich sprzedawanych whisky w Polsce. Od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r. do ballantines's finest należało prawie 42 proc. tego segmentu, natomiast do johnniego walkera red 40,7 proc. Rok wcześniej udziały tych marek wynosiły odpowiednio 33 proc. i 47,3 proc.

– Tak duży wzrost sprzedaży zawdzięczamy głównie zbudowaniu silnej pozycji w sieciach handlowych – wyjaśnia Mouton.

Reklama
Reklama

W ostatnim roku johnie walker red zachował pozycję lidera pod względem wartości sprzedaży. Jego udziały w tym ujęciu wyniosły 20 proc. i były o  0,4 proc. wyższe od tych należących do ballantine's finest.

Waldemar Dąbrowski, menedżer ds. PR w Diageo, podkreśla, że dla jego firmy – jako dystrybutora alkoholi premium – istotne są właśnie udziały wartościowe.

– Ta niewielka przewaga to efekt naszej decyzji, aby wyjątkowo tylko na okres świąteczny wprowadzić ballantine's finest do dyskontów – mówi Mouton. – W pierwszej połowie 2011 r. wyprzedziliśmy johnniego walkera red także pod względem wartości sprzedaży – dodaje.

W najbliższych miesiącach francuski koncern chce skupić się nie tylko na utrzymaniu pierwszego miejsca wśród szkockich i irlandzkich whisky (jego marka Jameson zdobyła już 38,6 proc. udziałów). – Zamierzamy także intensywniej rozwinąć dystrybucję i promować markę Chivas Regal – zapowiada Mouton.

Liderem segmentu whisky premium z 43,6 proc. udziałów w ciągu ostatniego roku był johnnie walker black. Do wicelidera 12-letniego chivas regal należało 22,2 proc. udziałów.

W ciągu ostatniego roku Polacy kupili łącznie 8,83 mln l whisky, o prawie 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość rynku wyniosła ok. 682 mln zł wobec ok. 577 mln zł przed rokiem.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama