Maleje produkcja aut

Od stycznia z fabryk w Polsce wyjechało 700 tys. samochodów

Publikacja: 12.11.2011 13:00

Maleje produkcja aut

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Rynek motoryzacyjny coraz bardziej słabnie. Październikowa produkcja polskich fabryk okazała się niższa nie tylko od wrześniowej, ale i tej z października 2010 roku. Według Instytutu Samar z fabryk Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyjechało w ubiegłym miesiącu nieco ponad 55 tys. samochodów osobowych. Od stycznia – 618,5 tys. To prawie jedna dziesiąta mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Bardzo mocno osłabiły się dostawy na rynek polski: z 1,91 proc. całej ubiegłorocznej produkcji do 1,41 proc. tegorocznej. Oznacza to, że w ciągu dziesięciu miesięcy 2011 roku do salonów w Polsce trafiło z fabryk w Polsce zaledwie 8,7 tys. aut.

Wyniki byłyby jeszcze słabsze, gdyby nie auta dostawcze. Tu popyt na razie wciąż rośnie. W październiku Fiat i Volkswagen (Opel w Gliwicach nie produkuje samochodów dostawczych) wypuściły ich prawie 11,2 tys. sztuk. To w porównaniu z ubiegłym rokiem przeszło skok 42-procentowy. Od stycznia produkcja sięgnęła 88,3 tys. i okazała się większa od tej sprzed roku o prawie jedną czwartą. W sumie więc produkcja aut osobowych i dostawczych przekroczyła 700 tys.

Kto zyskał? Najwięcej Volkswagen, który poprawił ubiegłoroczny wynik o przeszło jedną trzecią. – Zakładamy, że cały 2011 rok zamkniemy wynikiem 176 – 177 tys. wyprodukowanych samochodów – powiedział „Rz" rzecznik Volkswagen Polska Piotr Danielewicz. Zadowolony może być także Opel: z Gliwic wyjechało ponad 150 tys. aut, o 15 tys. więcej niż rok temu. Z kolei z taśm Fiata, największego polskiego producenta, zjechało w tym roku o ok. 60 tys. samochodów mniej. Całoroczny wynik zamknie się prawdopodobnie na poziomie 470 tys. – Będzie to i tak najlepszy pod względem wielkości produkcji wynik w całym koncernie. I jeden z najlepszych spośród wszystkich europejskich fabryk – zaznacza Bogusław Cieślar z Fiat Auto Poland.

Cały rynek może w tym roku osłabnąć nawet 10 proc. Tychy i Gliwice musiały wprowadzać przerwy w produkcji, by dostosować się do spadku zamówień. A w roku przyszłym wyniki mogą być jeszcze słabsze.

Nie tylko w Polsce sytuacja się pogarsza. Bessa zagląda na rosnący do tej pory dzięki eksportowi potężny rynek niemiecki. Według branżowego stowarzyszenia VDA październikowa produkcja w niemieckich fabrykach wyniosła 490 tys. aut i po wielomiesięcznym wzroście była niższa o 2 proc. niż rok wcześniej.

Rynek motoryzacyjny coraz bardziej słabnie. Październikowa produkcja polskich fabryk okazała się niższa nie tylko od wrześniowej, ale i tej z października 2010 roku. Według Instytutu Samar z fabryk Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyjechało w ubiegłym miesiącu nieco ponad 55 tys. samochodów osobowych. Od stycznia – 618,5 tys. To prawie jedna dziesiąta mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Bardzo mocno osłabiły się dostawy na rynek polski: z 1,91 proc. całej ubiegłorocznej produkcji do 1,41 proc. tegorocznej. Oznacza to, że w ciągu dziesięciu miesięcy 2011 roku do salonów w Polsce trafiło z fabryk w Polsce zaledwie 8,7 tys. aut.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca