Za cztery lata popyt na piwo będzie o 9 proc. niższy niż w tym roku – podaje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy za International Wine & Spirit Research (IWSR). Popyt na wódkę czystą zmaleje w tym czasie o 4,4 proc. Tracić będą więc te alkohole, które dziś są najbardziej popularne w naszym kraju.

- Ogólny spadek spożycia alkoholi przez Polaków jest obserwowany na przestrzeni wielu lat i jak widać, nie powinno się to w najbliższym czasie zmienić. Ten trend w Polsce jest zresztą fragmentem szerszego zjawiska, obserwowanego także w wielu innych europejskich krajach. Będziemy wiec pili trochę mniej, ale równocześnie inaczej – nieco spadnie spożycie czystej wódki, ale za to będą rosły aspiracyjne kategorie jak wino i kolorowe mocne trunki –komentuje Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Jednocześnie alkoholem coraz bardziej popularnym będą napoje ready to drink (drinki gotowe do spożycia – red.). To produkt, który pojawił się na naszym rynku stosunkowo niedawno, ale grono jego konsumentów będzie systematycznie wzrastać, o czym świadczą prognozy dynamiki na poziomie 32 proc. pomiędzy 2012 a 2016 r. – dodaje.

Oprócz RTD nadal na popularności będzie zyskiwać w Polsce whisky. IWSR szacuje, że do 2016 r. jej sprzedaż zwiększy się o niemal 51 proc. Popyt na wino urośnie o 1,6 proc.

- Zmiany przyzwyczajeń konsumenckich widać także na podstawie prognoz poszczególnych napojów spirytusowych. Oczywiście powyższa prognoza zakłada, że nie ulegną zmianie prawne i ekonomiczne uwarunkowania branży, w szczególności nie nastąpi kryzys gospodarczy. Przy takich założeniach należy się spodziewać, że kategorią, która będzie rosła najmocniej, jest whisky. Jeszcze do niedawna był to alkohol konsumowany wyłącznie przez niewielką liczbę osób. W pewnym sensie wizerunkowo oznaczało to przynależność do elitarnego grona koneserów – mówi Leszek Wiwała. - W miarę bogacenia się Polaków, a także popularyzacji  na coraz większą skalę kultury picia markowych alkoholi, to grono zaczęło gwałtownie rosnąć i, jak pokazują szacunki, w przyszłości to zjawisko nabierze jeszcze większego tempa. Innym ciekawym zjawiskiem jest rosnąca popularność alkoholi smakowych, a przede wszystkim wódek smakowych. Ten trend wykorzystują producenci, wprowadzając na rynek kolejne smakowe odsłony marek, do tej pory produkowanych wyłącznie jako wódki czyste. To jeden ze sposobów rekompensowania zmian rynkowych dotyczących tego ostatniego segmentu – dodaje.