Reklama

Krupnik i Lubelska w światowej elicie

Krupnik jest marką, której sprzedaż rośnie najszybciej na świecie. W globalnej czołówce jest też Lubelska

Publikacja: 11.06.2012 04:49

Krupnik i Lubelska w światowej elicie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

O niemal 137 proc., do 40,5 mln l. urosła sprzedaż wódki Krupnik w 2011 r. – wynika z tegorocznego rankingu branży alkoholowej Millionaires' Club 2012, przygotowanego przez firmę badawczą Euromonitor International. Takiego dużego wzrostu jak marka należąca do grupy Belvedere nie zanotował w tym czasie żaden inny alkohol na świecie.

Krupnik, który zadebiutował na naszym rynku w 2010 r., od końca ubiegłego roku jest najpopularniejszą wódką w Polsce. Szybko rosnąca sprzedaż wyłącznie na rynku krajowym wystarczyła, aby Krupnik awansował na dziesiąte miejsce wśród wódek o największej sprzedaży na świecie. W poprzednim zestawieniu Millionaires'  był na 25. pozycji.

Najpierw kraj, potem...

Krupnik, śladem Sobieskiego – starszej marki Belvedere – ma stać się brandem o zasięgu globalnym. – Jeszcze w tym roku chcemy zacząć sprzedaż Krupnika w Stanach Zjednoczonych. Następna będzie Europa Zachodnia, m.in. Francja, Hiszpania i Włochy – mówi „Rz" Krzysztof Tryliński, prezes Belvedere.

To głównie USA?Sobieski zawdzięcza dziesiątą pozycję wśród najlepiej sprzedających się wódek o zasięgu światowym. W ubiegłym roku jego łączna sprzedaż, m.in. z powodu mniejszego popytu na rodzimym rynku, spadła o 8,2 proc.

Wśród rekordzistów Millionaires' Club 2012 jest także marka Lubelska, pod którą Stock Polska, lider polskiego rynku wódki, sprzedaje wódki smakowe. W ubiegłym roku popyt na lubelską zwiększył się o ponad 33 proc., do 18 mln l. Szybciej rosła w tamtym czasie sprzedaż tylko 11 alkoholi. Autorzy branżowego zestawienia zaliczyli lubelską do likierów. Najpopularniejszym z nich jest Baileys należący do Diageo. Marka Stocka jest od niego o trzy oczka niżej.

Reklama
Reklama

Na sukces naszych marek cieniem kładzie się zestawienie alkoholi, których sprzedaż spadła w 2011 r. najbardziej. Otwiera je starogardzka produkowana przez Belvedere. Popyt na nią zmalał o 32 proc. – Mniejsza sprzedaż starogardzkiej jest efektem przeniesienia jej z niskiej na średnią półkę cenową. W przyszłym roku jej sprzedaż znowu powinna rosnąć – wyjaśnia Tryliński.

Rynek w kryzysie

W 2011 r. sprzedaż należącego do CEDC bolsa zmalała o ponad 31 proc., a czystej de luxe z oferty Stocka o 28 proc. Pomimo spadku sprzedaży udało się jej jednak utrzymać dziewiąte miejsce wśród wódek o największej sprzedaż na świecie.

Ubiegły rok nie był udany dla polskiego rynku wódki. Według firmy badawczej Nielsen, łączna sprzedaż tego alkoholu zmalała o ok. 4 proc. Gdyby nie rosnąca popularność krupnika, lubelskiej czy żubrówki białej (ta należąca do CEDC marka nie trafiła do Millionaires' Club 2012), spadek byłby jeszcze głębszy.

Biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje alkoholi, nasze najpopularniejsze wódki, czyli Czysta de Luxe i Krupnik, zamykają pierwszą pięćdziesiątkę największych marek świata. – Polskie wódki są poza światową czołówką alkoholi, ponieważ zdecydowana większość ich sprzedaży w przeciwieństwie do szkockiej whisky przypada na rynek krajowy – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Spożycie wódki w Polsce wyraźnie spada i ta tendencja raczej się utrzyma. Budowanie eksportu wymaga dużych inwestycji. Trudności producentów w kraju ograniczają możliwość ekspansji na świecie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Najpopularniejsze trunki

Reklama
Reklama

Koreański soju liderem, ale wódki i whisky nie do pobicia

Millionaires' Club jest jednym z najbardziej prestiżowych rankingów światowego rynku alkoholi. Jego nazwa związana jest ze sposobem obliczania sprzedaży przez branżę. Nie wykorzystuje ona litrów, ale 9-litrowe skrzynki. Kiedy uda się w danym roku sprzedać co najmniej 1 mln takich opakowań, marka trafia do elitarnego klubu milionerów. Na czele rankingu Millionaires' Club 2012 znalazł się koreański alkohol soju o nazwie Jinro. Jednak najsilniej są w nim reprezentowane whisky i wódka. Łączna sprzedaż tych ostatnich wyniosła w 2011 r. niemal 3,8 mld l. Najpopularniejszą z nich od lat jest Smirnoff należący do koncernu Diageo. Według instytutu badawczego International Wine and Spirit Research największym rynkiem wódki na świecie jest Rosja. Oprócz Smirnoffa w czołówce marek z tego kraju jest także m.in. Green Mark należący do CEDC, m.in. wicelidera polskiego rynku wódki. Kolejne miejsca, po Rosji, zajmują USA, Ukraina i Polska.

O niemal 137 proc., do 40,5 mln l. urosła sprzedaż wódki Krupnik w 2011 r. – wynika z tegorocznego rankingu branży alkoholowej Millionaires' Club 2012, przygotowanego przez firmę badawczą Euromonitor International. Takiego dużego wzrostu jak marka należąca do grupy Belvedere nie zanotował w tym czasie żaden inny alkohol na świecie.

Krupnik, który zadebiutował na naszym rynku w 2010 r., od końca ubiegłego roku jest najpopularniejszą wódką w Polsce. Szybko rosnąca sprzedaż wyłącznie na rynku krajowym wystarczyła, aby Krupnik awansował na dziesiąte miejsce wśród wódek o największej sprzedaży na świecie. W poprzednim zestawieniu Millionaires'  był na 25. pozycji.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Start-upy szukają talentów i finansowania. Branża spodziewa się odbicia
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Reklama
Reklama