Spowolnienie gospodarcze oraz malejąca liczba urządzeń drukujących (szczególnie widoczna w segmencie drukarek atramentowych) sprawiła, że w 2012 r. rynek materiałów eksploatacyjnych do drukarek skurczył się o 2,2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Był to drugi rok spadku z rzędu. Według danych firmy badawczej IDC w Polsce w poprzednim roku sprzedało się nieco ponad 15 mln tonerów i kartridżów.

Negatywny wpływ na rynek miała także polityka producentów, którzy wprowadzali do sprzedaży kartridże o większej pojemności (wielopaki, kartridże XXL). Klienci korporacyjni coraz chętniej korzystali też z usług zarządzania wydrukiem. Dzięki lepszemu rozmieszczeniu drukarek w biurze czy poprzez monitoring wydruków można znacząco ograniczyć wydatki na tusze i tonery. Firmy coraz powszechniej korzystają też z elektronicznej wymiany dokumentów, przez co popyt na wydruki maleje. Spadki, według IDC, szczególnie widoczne były w segmencie kartridżów atramentowych. Konsumpcja tonerów laserowych w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. była niemal identyczna.

Kurczący się rynek sprawił też, że konkurencja pomiędzy producentami materiałów oryginalnych (zajmują się tym producenci drukarek) a alternatywnych (tzw. zamienników) jeszcze bardziej się zaostrzyła. Skłoniło to przedstawicieli pierwszej grupy do podejmowania działań prawnych wobec niezależnych konkurentów. W najgłośniejszej sprawie tego typu Hewlett-Packard zmusił Action (marka ActiveJet) i AB (TBPrint) do zaprzestania sprzedaży wkładów atramentowych naruszających prawa własności intelektualnej amerykańskiego koncernu.

Rosnąca konkurencja na rynku zamienników wymusiła też ruchy konsolidacyjne. BlackPoint połączył się w zeszłym roku z firmą Scot (marka Printe). Fuzja, jak na razie nie przyniosła pożądanych rezultatów. Jej efekty, jak twierdzą przedstawiciele BlackPoint, mają być widoczne w tym roku. Łączny udział obu firm w krajowym rynku zamienników zmalał do 17,9 proc. z 19,2 proc. rok wcześniej (ilościowo). Z kolei udział Action (z ActiveJet) wzrósł do 18,2 proc. z 17 proc.  Firma jest liderem w tym segmencie rynku.