Sieci komórkowe i producenci smartfonów na rozstajach

Interesy operatorów komórkowych i producentów takich urządzeń jak smartfony i tablety coraz bardziej się rozchodzą

Publikacja: 28.04.2013 16:43

Sieci komórkowe i producenci smartfonów na rozstajach

Foto: Bloomberg

Jeszcze kilka lat temu za dziwactwo uważano pomysł, aby producenci telekomunikacyjnych gadżetów realizowali własne kampanie reklamowe. Dziś spoty Nokii, Apple, czy Samsunga to codzienność. Za rok-dwa tak samo zwyczajne będą ich własne sieci sklepów dostawców, a  operatorzy skoncentrują się na sprzedaży usług.

Osobne ekosystemy

- Globalni dostawcy, jak na przykład Samsung, zaczynają budować własne ekosystemy: łączą się silnie z producentami systemów operacyjnych, otwierają własne sklepy, prowadzą coraz bardziej niezależną od telekomw politykę marketingową – mówi Tomasz Kulisiewicz, analityk Audytela. To m.in. dlatego, ocenia, sieci komórkowe powinny znaleźć nowy model biznesowy, który zapewni im sukces na przeobrażającym się rynku.

Samsung otworzył w Polsce na razie jeden własny sklep i eksperci wskazują, że jego zadaniem jest raczej promocja niż sprzedaż produktów koreańskiej firmy. Mocniejszym dowodem na coraz większą emancypację producentów aparatów telefonicznych jest rozbudowa własnej, niezależnej od operatorskiej, sieci sklepów przez Apple. Reprezentująca amerykański koncern firma Apple Distribution International Irland podpisała właśnie z giełdowym Eurotelem umowę, na mocy której będzie on budował sieć salonów Apple pod marką iDream.

- Pierwszy autoryzowany salon Apple uruchomimy najprawdopodobniej na przełomie czerwca i lipca w Bydgoszczy – mówi Tomasz Basiński, wiceprezes Eurotela.  - Myślę, że w ciągu dwóch lat uda nam się otworzyć ponad 5 salonów w dużych miastach, celujemy więc w około 30-proc. udział w tym kanale sprzedaży produktów Apple – dodaje Basiński.

- Przychody z tego nowego dla nas biznesu będą zauważalne relatywnie szybko. Na zatowarowanie jednego sklepu potrzeba około 1 mln zł  – wskazuje Basiński.  - Nie oczekujemy natomiast wysokich marż. Zysk osiągać będziemy głównie obrotami – dodaje.

- Będziemy nabywać sprzęt od dystrybutorów (ABC Daty, iSource). Nie dotyczy to jednak iPhone'ów, które zgodnie z zasadami ich sprzedaży przyjętymi przez producenta, możemy kupować, ale tylko od innych dystrybutorów, czyli na przykład od operatorów komórkowych – mówi Basiński.

- iPhone'y w naturalny sposób sprzedają operatorzy, bo ten produkt nie byłby w pełni wykorzystany bez ich usług. Dlatego też i my planujemy sprzedaży usług komórkowych w salonach Apple – wyjaśnia wiceprezes Eurotela. Będą to usługi T-Mobile, ponieważ Eurotel  (S.A.) jest dilerem właśnie tej sieci.

Oprócz salonów z logo jabłuszka, Eurotel będzie prowadzić również sklep internetowy, serwis urządzeń oraz szkolenia z ich użytkowania.

W rękach konsumentów

Stopniowa emancypacja producentów sprzętu komórkowego ma także inne oblicze. Najwięksi gracze uruchomili sklepy internetowe ze sprzętem dla klientów końcowych.  Fińska Nokia podpowiada na stronie www użytkownikom, w  której sieci komórkowej najbardziej opłaca się kupić jej telefon.

Według Audytela, operatorzy szukają pieniędzy m.in. w sprzedaży urządzeń takich jak laptopy, tablety i w usługach dodanych.  Nadzieją na utrzymanie rentowności usług telekomów i powstrzymanie spadku przychodów są zwłaszcza użytkownicy smartfonów, którzy stanowią 20 proc. klientów usług mobilnych.

Do rozwodu telekomów i producentów komórek jest daleko. W niektórych obszarach decydują się one na separację, a manifestacje niezależności jednych od drugich mają ograniczony zakres. Po stronie telekomów zaliczyć można do nich m.in. wprowadzanie i propagowanie ofert bez aparatu, takich jak ta Grupy TP pod marką nju.mobile, czy Virgin Mobile Łukasza Wejcherta.

Oferty te są korzystne dla marż telekomów. Problem tylko w tym, że na razie  ich popularność jest ograniczona. Operatorzy mówią, że korzysta z nich 10-15 proc. klientów.

Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes