Maleją straty Kolei Śląskich - w październiku wyniosły 700 tys. zł

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie zmniejszają swoje miesięczne straty. We wrześniu wyniosły one niespełna 1 mln zł, a w październiku ponad 700 tys. zł - poinformował marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła.

Publikacja: 06.12.2013 18:43

PAP

Według wcześniejszych informacji w czerwcu przewoźnik stracił 2,3 mln zł, w lipcu - 1,9 mln zł, a w sierpniu - niespełna 1,5 mln zł.

Zmniejszenie w ostatnich miesiącach 2013 r. strat do zera zakłada wdrażany w spółce program naprawczy. Wskutek fatalnych wyników w pierwszych pięciu miesiącach br. (średnio miesięcznie spółka traciła wtedy 9-11 mln zł) tegoroczna strata Kolei Śląskich ma przekroczyć 60 mln zł. Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie - zapobiegające ewentualnej upadłości spółki - podwyższenie kapitału zakładowego.

8 grudnia ub.r. Koleje Śląskie blisko sześciokrotnie zwiększyły liczbę obsługiwanych pociągów, przejmując całość kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Popełnione przy tym błędy organizacyjne oraz braki w kadrach i taborze poskutkowały chaosem na torach i zakończyły się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego.

Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczęła wprowadzać program naprawczy. Władze województwa oczekują, że dzięki niemu w 2014 r. spółka wyjdzie na zero lub na minimalny plus.

Na razie Koleje Śląskie przygotowują się do obsłużenia nowego rozkładu jazdy od 15 grudnia. Zakłada on nieznaczny wzrost tzw. pracy przewozowej (o ok. 4 proc.). Więcej kursów będzie m.in. na aglomeracyjnym odcinku Katowice-Gliwice, a także na połączeniach Bielsko-Biała-Katowice i Katowice-Tychy.

Na części tras pociągów będzie mniej, co już wzbudziło protesty. Swoją interpelację do marszałka ws. zmniejszenia liczby przyspieszonych kursów z Częstochowy do Katowic (z 5 do 2) przesłał w piątek mediom wojewódzki radny z Częstochowy Artur Warzocha (PiS). Ogółem liczba połączeń w relacji Częstochowa-Zawiercie spadnie z 27 do 22 par, a Zawiercie-Katowice - z 26 do 22 par.

Odrębny protest przygotowali też radni z rady Częstochowy. W przyjętym stanowisku wezwali oni Koleje Śląskie i zarząd woj. śląskiego do wycofania się z ograniczeń na trasie Częstochowa-Katowice, a także z zawieszenia kursów na remontowanej trasie Częstochowa-Lubliniec (jeździły tam 3 pary pociągów).

Aby zrealizować nowy rozkład jazdy, spółka potrzebuje 47 składów plus 12-15 sztuk w rezerwie. Do niedawna - w ramach długookresowych umów - przewoźnik dysponował 43 pociągami. We wrześniu ogłosił jednak dwa przetargi na roczną dzierżawę łącznie 18 używanych pociągów elektrycznych. W obu tych już zakończonych (5 listopada i 4 grudnia) postępowaniach, zaakceptowano jedyne oferty, złożone przez Przewozy Regionalne.

Jeśli Kolejom Śląskim nie udałoby się pozyskać wszystkich zakładanych pociągów, plan rezerwowy zakładał dalsze wykorzystywanie na wybranych liniach drogo wynajmowanych składów lokomotyw z wagonami. Jak podkreślają przedstawiciele samorządu woj. śląskiego, nawet względnie drogie dzierżawienie pociągów elektrycznych okazuje się tańsze niż wynajem składów z wagonami.

Marszałek Sekuła przekazał PAP w piątek, że trwa procedura podpisywania umów na przyszłoroczne przewozy z przewoźnikami kolejowymi. Łącznie na sfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. przez Koleje Śląskie (trasy przede wszystkim w obrębie regionu) i Przewozy Regionalne (część tzw. połączeń stykowych - międzywojewódzkich) samorząd woj. śląskiego przewidział ok. 180 mln zł, z czego ok. 150 mln zł dla Kolei Śląskich.

Projekt umowy z Przewozami Regionalnymi został w tym tygodniu jednostronnie podpisany przez przedstawicieli samorządu i wysłany do władz tej spółki. W środę jej rada nadzorcza dała zielone światło dla podpisania go przez zarząd. Gdy to nastąpi, zarząd woj. śląskiego ma też podpisać wynegocjowaną już dwuletnią umowę z Kolejami Śląskimi.

Według wcześniejszych informacji w czerwcu przewoźnik stracił 2,3 mln zł, w lipcu - 1,9 mln zł, a w sierpniu - niespełna 1,5 mln zł.

Zmniejszenie w ostatnich miesiącach 2013 r. strat do zera zakłada wdrażany w spółce program naprawczy. Wskutek fatalnych wyników w pierwszych pięciu miesiącach br. (średnio miesięcznie spółka traciła wtedy 9-11 mln zł) tegoroczna strata Kolei Śląskich ma przekroczyć 60 mln zł. Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie - zapobiegające ewentualnej upadłości spółki - podwyższenie kapitału zakładowego.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca