Reklama

Bieńkowska: interweniujemy w sprawie polskich transportowców w Rosji

Mimo pozytywnej reakcji Rosji na polską interwencję ws. dodatkowych opłat ubezpieczeniowych, jakie przewoźnicy z UE muszą płacić w tym kraju, kierowcy nadal sygnalizują problemy na granicach; resort infrastruktury podjął kolejną interwencję - podała minister Elżbieta Bieńkowska.

Publikacja: 09.12.2013 12:33

Chodzi o dodatkowe ubezpieczenia, jakie kierowcy wjeżdżających do Rosji ciężarówek muszą od grudnia kupować u rosyjskich firm ubezpieczeniowych, mimo posiadania ważnych tzw. karnetów TIR.

Przebywająca w poniedziałek w Bieruniu (Śląskie) minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska poinformowała, że problemy w tym zakresie nadal są, mimo pozytywnej odpowiedzi strony rosyjskiej na polską interwencję.

"Wysłaliśmy w tej sprawie list do wicepremiera Rosji i odpowiedź była pozytywna - że przedłużają obecne zasady do 1 lipca przyszłego roku. Natomiast okazuje się, że pomimo tej pozytywnej odpowiedzi, jednak nasi kierowcy i przewoźnicy sygnalizują, że na granicy już tak dobrze nie jest. Poszło drugie pismo w tej sprawie" - powiedziała dziennikarzom Bieńkowska.

Wicepremier przypomniała, że w tej sprawie interweniowała także Komisja Europejska, ponieważ sprawa dotyczy nie tylko Polski, ale przewoźników ze wszystkich krajów UE; stąd rozmowy na temat rozwiązania problemu także na szczeblu unijnym.

"Sprawa nie dotyczy wyłącznie Polski, choć oczywiście dla nas i dla naszych przewoźników jest najbardziej dotkliwa, ponieważ u nas jest wschodnia granica UE. Natomiast dotyczy to wszystkich TIR-ów i wszystkich przewozów, które idą z Europy w kierunku Rosji" - powiedziała szefowa resortu infrastruktury i rozwoju.

Reklama
Reklama

Jej zdaniem w ciągu kilku najbliższych tygodni problem powinien zostać rozwiązany; pracuje nad tym specjalny zespół.

"Ten zespół jeszcze pracuje i myślę, że dojdziemy do jakichś wspólnych dobrych efektów, to znaczy, że nasi przewoźnicy nie będą musieli za granicą kupować dodatkowych ubezpieczeń u rosyjskich firm ubezpieczeniowych" - zapewniła Bieńkowska.

"Pracujemy naprawdę w tempie najszybszym, jak się da, ale nawet jak mamy dobry odzew ze strony rosyjskiej, to potem okazuje się, że w praktyce na granicy nie wygląda to tak dobrze, jak na piśmie" - podsumowała wicepremier.

Przedstawiciele przewoźników grozili wcześniej blokadą przejść granicznych dla rosyjskich i białoruskich ciężarówek, jeżeli Rosjanie wprowadzą nowe opłaty dla ciężarówek wjeżdżających na ich terytorium. Chodzi o dodatkowe ubezpieczenia oraz dodatkowe gwarancje eksportowe.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama