Ta linia była wymieniana również jako potencjalny inwestor w LOTcie,ale ostatnio prezes James Hogan powiedział,że nie ma takiego projektu.

Mimo tego szybka ekspansja arabskiego przewoźnika zwróciła uwagę Komisji Europejskiej.  Bo chociaż  Serbia nie należy do UE, to jednak większość połączeń JAT, to trasy po krajach Wspólnoty. A Arabowie   mają również udziały w irlandzkim Aer Lingusie, kupiły szwajcarskie Darwin Airlines (  właśnie zmieniły nazwę na Etihad Regional ) i umowy o joint venture z Air Baltic. Teraz Matthias Ruete z  Dyrekcji Generalnej zajmującej się  transportem w KE informuje,że Bruksela zamierza przypomnieć rządom krajów członkowskich o konieczności  ograniczania do 49 proc. pakietów akcji w przypadku  sprzedaży ich  inwestorom spoza Unii Europejskiej. — Tak, to prawda, zamierzamy przykręcić trochę śrubę, przyznaje Ruete. — W Unii Europejskiej są ściśle określone zasady dotyczące inwestowania w transporcie lotniczym i  będziemy ich przestrzegać -mówi. Przyznaje jednocześnie,że akurat w lotnictwie śledzenie co kto ma jest niesłychanie trudne ze względu na powiązania poprzez spółki zależne oraz  zdarzające się różnice w interpretacji prawa. Ruete zastrzegł się jednocześnie,że Komisja Europejska w żadnym wypadku nie zamierza ograniczać udziału zagranicznego kapitału i inwestowania  przez spółki spoza UE,ale jedynie doprowadzić do tego, aby zasady były jasne i przestrzegane przez wszystkich.

Komisja Europejska zauważyła ekspansję Etihadu po tym, jak wyraźnie stanęła w miejscu konsolidacja na europejskim  rynku przejęć i fuzji. Turkish Airlines wycofał się z planów przejęcia udziałów w LOTcie, bo  oferowany  przez stronę polską  pakiet nie  dawał gwarancji wpływu na strategiczne decyzje. Brazylijsko- kolumbijski inwestor ,German Efromovitch nie zrobił drugiego podejścia do portugaskiego TAP, bo rząd w Lizbonie przestał już naciskać na  jak najszybszą sprzedaż przewoźnika -  która zresztą była jednym z warunków otrzymania pakietu pomocowego z MFW, EBC i Komisji Europejskiej. Niemiecka Lufthansa  po udanym przejęciu szwajcarskiego Swissa i austriackich Austrian Airlines zajęła się  własną restrukturyzacją. Ministerstwo Skarbu Państwa szuka inwestora dla LOT, ale jest mało prawdopodobne, aby jakakolwiek linia zdecydowała się na przejęcie przewoźnika, który właśnie naprawia finanse i korzysta z pomocy publicznej. Nie ma chętnych do kupna  skandynawskich linii SAS,ani fińskiego Finnaira.

I w tej sytuacji na  europejskim rynku lotniczym  w ostatnim czasie, ale to  i tak ponad  rok temu była sprzedaż  czeskich linii CSA ( 44 proc. za 2,6 mln euro) koreańskim Korean Airlines. Więc jedynym aktywnym graczem pozostaje właśnie Etihad, który „bierze co chce". I to, a zwłaszcza ostatnie zapowiedzi arabskiego inwestora o przejęciu większego pakietu w Air Berlin  budzi obawy Brukseli. Dlatego właśnie Komisja Europejska zwróciła się do władz szwajcarskich, aby dokładnie przyjrzały się przejęciu przez Etihad 33 proc. w Darwin Airlines i stworzeniu Etihad Regional , a zwłaszcza czy rzeczywiście ten przewoźnik jest własnością obywatela tego kraju, czy jednak linii z Abu Zabi. -Fakt,że  właściciel posiada paszport szwajcarski, wcale nie jest jednoznaczne z tym,że jest on najlepszym kandydatem do zarządu   Etihad Regional i jest możliwe,że jest tam wyłącznie figurantem — mówi Ruete. I ostrzega włoski rząd,że przejęcie Alitalii będzie uważnie obserwowane.