Reklama

PKP liczy, że Pendolino pojedziemy na święta

PKP InterCity i Alstom mogą wkrótce zawrzeć porozumienie, dzięki któremu pod koniec roku ruszą na polskie tory pierwsze szybkie pociągi.

Publikacja: 27.06.2014 12:22

Pociągi Pendolino to na razie głównie kłopot

Pociągi Pendolino to na razie głównie kłopot

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Jacek Karnowski, prezes PKP, poinformował posłów sejmowych komisji, że po przeprowadzeniu rozmów z kierownictwem francuskiego koncernu Alstom polska strona  jest coraz bliżej zawarcia porozumienia w sprawie dostaw składów Pendolino.

– Alstom zgodził się niezwłocznie złożyć wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego, żeby uzyskać homologację oraz dotrzymać terminu dostaw pociągów – stwierdził Karnowski.

Francuzi mieli zapewnić, że wniosek zostanie złożony tak szybko, jak będzie to możliwe. Dzięki temu byłaby szansa odebrania Pendolino przez PKP InterCity, co z kolei pozwoliłoby mu wyjechać na tory zgodnie z pierwotnymi założeniami, czyli w połowie grudnia.

W zamian polska strona miała się zgodzić na arbitraż w sprawie kar za opóźnienia w dostawie składów. PKP InterCity nalicza je od 6 maja, kiedy to Alstom miał przekazać osiem z 20 zamówionych pociągów.

– Szczegóły porozumienia są obecnie dyskutowane. Do czasu ich uzgodnienia nie udzielamy komentarza – stwierdził Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport Polska.

Reklama
Reklama

Potwierdził, że Alstom zamierza złożyć dokumenty homologacyjne w UTK.

Przedstawiciele PKP InterCity nie chcą komentować szans na zawarcie ostatecznego porozumienia do czasu jego podpisania. W połowie czerwca informowali, że jeśli Alstom nie złoży w ciągu dwóch–trzech tygodni wniosku homologacyjnego, składy Pendolino nie zostaną w tym roku włączone do obsługi ruchu pasażerskiego. Marcin Celejewski, prezes PKP InterCity, stwierdził nawet, że kadra zarządzająca Alstomu skupiła się na walce o niepłacenie kar, a nie na dostarczaniu pociągów.

Alstom przekonywał, że wywiązuje się ze wszystkich zobowiązań. Koncern od początku sporu informuje o braku w Polsce infrastruktury umożliwiającej przeprowadzenie testów pociągów, które zgodnie z zawartą umową rozwijałyby prędkość do 250 km/h.

PKP InterCity twierdzi w odpowiedzi, że nie mogłoby odebrać składów niespełniających wymogów określonych w kontrakcie, a więc nieposiadających homologacji dla szybkości  250 km/h.

Jacek Karnowski, prezes PKP, poinformował posłów sejmowych komisji, że po przeprowadzeniu rozmów z kierownictwem francuskiego koncernu Alstom polska strona  jest coraz bliżej zawarcia porozumienia w sprawie dostaw składów Pendolino.

– Alstom zgodził się niezwłocznie złożyć wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego, żeby uzyskać homologację oraz dotrzymać terminu dostaw pociągów – stwierdził Karnowski.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Materiał Partnera
Budowa stoiska na targach nigdy nie była tak prosta, jak z systemem Matrix
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Reklama
Reklama