Rosną szanse na regularne rejsy Pendolino od połowy grudnia

PKP Intercity i Alstom porozumiały się w sprawie odbiorów pociągów ?i uregulowania płatności. ?O ewentualnych karach zdecyduje sąd.

Publikacja: 03.11.2014 04:41

PKP Intercity podpisało z francuskim koncernem Alstom porozumienie, na mocy którego czasowo uregulowano sporne kwestie dotyczące dostaw i zapłaty za 20 szybkich pociągów osobowych Pendolino. Zgodnie z umową przewoźnik będzie mógł dokonać odbioru przekazywanych mu składów, ale pod warunkiem, że będą zgodne ze złożonym zamówieniem oraz będą posiadać homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego.

Z drugiej jednak strony PKP Intercity musi na bieżąco płacić całość kwoty należnej za dostawę poszczególnych pociągów, mimo że wcześniej rozpoczęło naliczanie kar za nieterminową realizację umowy. Ustalono też, że kwestię kar ostatecznie rozstrzygnie Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie. Alstom ewentualną należność wobec PKP Intercity zabezpieczy gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla siebie wyroku.

Do tej pory PKP Intercity zapłaciło Alstomowi za dostawę pociągów około 310 mln euro. Cały kontrakt, który obejmuje również budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów, opiewa na 665 milionów euro. W tej kwocie same pociągi to koszt około 400 mln euro.

PKP Intercity zaczęło naliczać Alstomowi kary, gdy ten nie dostarczył, zgodnie z harmonogramem, pierwszych ośmiu pociągów, co miał zrobić jeszcze w maju. Francuzi tłumaczyli z kolei, że było to niemożliwe ze względu na brak w Polsce odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej przeprowadzenie testów pociągów, które w myśl zawartej umowy rozwijałby prędkość do 250 km/h.

Strony, zawierając porozumienie, potwierdziły, że ich celem jest przekazanie pociągów, tak aby mogły obsługiwać regularne połączenia od 14 grudnia. PKP Intercity dotychczas odebrało pięć składów. W ostatni piątek planowało odbiór kolejnych dwóch.

– Prace nad pozostałymi są w toku. Jeśli testy będą przebiegać sprawnie, do połowy listopada powinniśmy mieć przetestowanych około 17 jednostek – informuje Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.

Pendolino będzie kursować pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Katowicami oraz Wrocławiem. Jak zapowiada przewoźnik, ceny biletów mają się zaczynać od 49 złotych.

PKP Intercity podpisało z francuskim koncernem Alstom porozumienie, na mocy którego czasowo uregulowano sporne kwestie dotyczące dostaw i zapłaty za 20 szybkich pociągów osobowych Pendolino. Zgodnie z umową przewoźnik będzie mógł dokonać odbioru przekazywanych mu składów, ale pod warunkiem, że będą zgodne ze złożonym zamówieniem oraz będą posiadać homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego.

Z drugiej jednak strony PKP Intercity musi na bieżąco płacić całość kwoty należnej za dostawę poszczególnych pociągów, mimo że wcześniej rozpoczęło naliczanie kar za nieterminową realizację umowy. Ustalono też, że kwestię kar ostatecznie rozstrzygnie Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie. Alstom ewentualną należność wobec PKP Intercity zabezpieczy gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla siebie wyroku.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej