Reklama
Rozwiń
Reklama

Śmigłowce z Mielca lecą w świat

Niespokojny świat podtrzymuje koniunkturę na helikoptery koncernu Sikorsky. Ich eksportową wersję produkują zakłady PZL Mielec.

Aktualizacja: 02.01.2015 05:59 Publikacja: 02.01.2015 02:00

Hala produkcyjna śmigłowca wojskowego Sikorsky s-70i Black Hawk w PZL Mielec

Hala produkcyjna śmigłowca wojskowego Sikorsky s-70i Black Hawk w PZL Mielec

Foto: Fotorzepa/Radek Pasterski

Amerykański potentat śmigłowcowy Sikorsky Aircraft podał właśnie, że rozpoczyna w Indiach negocjacje kontraktu na dostawy 16 maszyn (z możliwością dokupienia ośmiu kolejnych) z rodziny Seahawk, morskich wersji Black Hawk.

Dziewięć podobnych nowych seahawków zamówiła w amerykańskim koncernie (z siedzibą w Stratford w stanie Connecticut) w 2014 r. za 115 mln dol. marynarka duńska. W zeszłym roku ruszyły dostawy 24 śmigłowców dla lotnictwa morskiego Australii. W końcu 2014 r. także US Army i marynarka USA potwierdziły zamówienie na 102 helikoptery z rodziny Black Hawk za 1,3 mld dolarów. Kilka miesięcy wcześniej Sikorsky Aircraft podpisał kontrakt na dostawy 18 maszyn za 680 mln dol. dla armii meksykańskiej. Transportowe wersje wojskowych śmigłowców za ok. 700 mln dol. zamówiły też siły zbrojne Tunezji.

Ubiegłoroczne kontrakty tylko powiększą liczbę 3 tys. maszyn z rodziny Black Hawk użytkowanych już teraz w armiach i siłach porządku publicznego 28 krajów świata.

Coraz większy udział w ich produkcji mają podkarpackie zakłady z Mielca. Po przejęciu firmy w 2007 r. przez Sikorsky Aircraft (z grupy UTC) i uruchomieniu (kosztem ok. 150 mln dol. inwestycji) linii produkcyjnej w 2009 r. Polskie Zakłady Lotnicze wyprodukowały 35 śmigłowców S-70i – najnowszego, eksportowego wariantu Black Hawka. Helikoptery z Podkarpacia zostały sprzedane do Kolumbii, Meksyku, Arabii Saudyjskiej, Brunei.

W 2014 r. cztery nowe śmigłowce S-70i Black Hawk zamówiła w Mielcu także turecka policja. To już kolejna partia lotniczego sprzętu wyprodukowanego w kraju i wysyłanego za granicę, który buduje w Polsce wartość eksportu zbrojeniówki.

Reklama
Reklama

Bez śmigłowców, samolotów, komponentów i części dla globalnych gigantów awiacji wysyłanych w świat przez spółki Doliny Lotniczej technologiczny eksport sektora obronnego byłby wyjątkowo mizerny.

Według Ministerstwa Spraw Zagranicznych wartość zagranicznej sprzedaży polskiego uzbrojenia w 2013 r. sięgnęła 1,4 mld zł. Najważniejszą pozycję stanowiły statki powietrzne, a także lotnicze komponenty. Wartość eksportu związanego z awiacją sięgnęła 268 mln euro (czyli aż 1,12 mld zł).

Lwią część eksportowych przychodów wypracowują Polskie Zakłady Lotnicze Mielec. Tylko w 2013 r. wśród eksportowanego z Polski sprzętu było dziesięć śmigłowców S-70i Black Hawk. Od 2007 r. firma wyprodukowała i wyeksportowała do USA ponad 220 kabin i 140 zestawów stożek ogonowy/pylon.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama