Polacy pokochali pizzę i kebaby

Zamawianie potraw z dostawą z roku na rok staje się coraz popularniejsze.

Choć dominują zamówienia telefoniczne, które stanowią ponad 90 proc. rynku, to możliwość wyboru jedzenia i płatności online są doceniane przez coraz szersze grono Polaków – mówi Lech Kaniuk, dyrektor zarządzający PizzaPortal.pl, największego operatora na tym rynku (z udziałami ponad 70 proc.). Na portalu PizzaPortal.pl dostępnych jest ponad 2,5 tys. restauracji, które w swojej ofercie mają dania kuchni z całego świata. Badania przeprowadzone przez portal pokazują, że – choć Polacy nadal gustują w kuchni włoskiej (53 proc.) – coraz częściej sięgamy po dania bardziej wyrafinowane, czy też orientalne. 21 proc. klientów zamawiających online wybiera dania kuchni amerykańskiej (burgery, salsa, tortilla), a 18 proc. – kuchni azjatyckiej. Jak tłumaczy Lech Kaniuk, popularność kebabów sprawiła, że aż połowa restauracji, które oferują dania azjatyckie, to lokale z daniami tureckimi. Co piąte zamówienie stanowi natomiast kuchnia domowa – pierogi, zupy, czy kotlety schabowe.

– Zauważyliśmy, że średni koszyk zamówienia dla poszczególnych kuchni utrzymuje się na stałym poziomie i wynosi 35 zł. Przy zamówieniach potraw z kuchni azjatyckiej to już jednak 77 zł. Cenę zdecydowanie podnosi sushi – tłumaczy Lech Kaniuk. Średni koszyk zamówienia tylko tego japońskiego przysmaku wynosi ponad 200 zł.

Zauważalną tendencją jest znaczny wzrost zainteresowania zamówień przez inne platformy niż strona internetowa, zwłaszcza w dużych miastach (Kraków, Warszawa). W minionym roku wzrost ściągnięć aplikacji mobilnych zwiększył się o 250 proc., w porównaniu do roku 2013. PizzaPortal podaje, że najchętniej ściąganą aplikacją mobilną w dalszym ciągu jest ta opracowana dla systemu Android (59 proc. wszystkich pobrań), natomiast aplikacje mobilne na system iOS (21 proc.) oraz Windows Phone (20 proc.) cieszą się zbliżonym zainteresowaniem użytkowników. Użytkownicy chętnie korzystają również z możliwości dokonania płatności online (56 proc. klientów), co pozwala im przeprowadzić bezgotówkową operację. – Płatności mogą być dokonane z wykorzystaniem karty kredytowej, za pomocą systemu dotpay, gotówką przy odbiorze, a nawet punktami Payback, czy bitcoinami. Ten ostatni sposób opłacenia zamówienia stanowi ledwie niecały 1 proc. zamówień – podkreśla szef PizzaPortal.