Nadal dużo paliw jest w nielegalnym obrocie

Gdyby nie szara strefa, krajowi producenci benzyny i oleju napędowego mogliby w tym roku zwiększyć ich sprzedaż o ok. 15 proc.

Publikacja: 20.09.2015 21:00

Wzrósł import oleju napędowego.

Foto: Rzeczpospolita

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zwraca uwagę, że dotychczasowe regulacje nie przyczyniły się do ograniczenia negatywnego wpływu szarej strefy na krajową gospodarkę. Widać to chociażby po sytuacji, jaka miała miejsce na rynku oleju napędowego w I półroczu tego roku. W tym czasie konsumpcja tego paliwa wzrosła o 6 proc. Jeszcze bardziej, bo o 29 proc., zwyżkował jego import.

Być może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że koncerny zrzeszone w POPiHN – czyli największe podmioty branży paliwowej działające w kraju – łącznie zmniejszyły import o 17 proc. Tymczasem import realizowany przez pozostałe podmioty wzrósł o 59 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Według POPiHN duża część tego importu jest realizowana po to, aby nieuczciwe firmy mogły wprowadzić do krajowego obrotu olej napędowy, a następnie zarobić dzięki niepłaceniu podatków, zwłaszcza VAT.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Biznes
Kolejny okręt Kormoran II zwodowany
Biznes
Najwięcej firm powstaje w wielkich miastach i wokół nich
Biznes
Niemiecki gigant zwolni ponad 6000 pracowników. Potężny cios w przemysł
Biznes
Orange Polska pokazał plan na lata 2025-2028. Opłaty za pakiety w górę o 12-15 proc.
Biznes
Trump i Putin o zawieszeniu broni, deregulacja w Polsce, rekordowe dywidendy na GPW
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Wiceprezes chińskiej BYD: Dla nas wyzwaniem jest dotarcie do konsumenta. Potem już idzie łatwo
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń