Nadal dużo paliw jest w nielegalnym obrocie

Gdyby nie szara strefa, krajowi producenci benzyny i oleju napędowego mogliby w tym roku zwiększyć ich sprzedaż o ok. 15 proc.

Publikacja: 20.09.2015 21:00

Wzrósł import oleju napędowego.

Foto: Rzeczpospolita

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zwraca uwagę, że dotychczasowe regulacje nie przyczyniły się do ograniczenia negatywnego wpływu szarej strefy na krajową gospodarkę. Widać to chociażby po sytuacji, jaka miała miejsce na rynku oleju napędowego w I półroczu tego roku. W tym czasie konsumpcja tego paliwa wzrosła o 6 proc. Jeszcze bardziej, bo o 29 proc., zwyżkował jego import.

Być może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że koncerny zrzeszone w POPiHN – czyli największe podmioty branży paliwowej działające w kraju – łącznie zmniejszyły import o 17 proc. Tymczasem import realizowany przez pozostałe podmioty wzrósł o 59 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Według POPiHN duża część tego importu jest realizowana po to, aby nieuczciwe firmy mogły wprowadzić do krajowego obrotu olej napędowy, a następnie zarobić dzięki niepłaceniu podatków, zwłaszcza VAT.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca