Paszporty Santandera to międzynarodowa inicjatywa, która wyróżnia firmy obecne na zagranicznych rynkach i planujące dalszą ekspansję. Dzięki korzyściom z posiadania paszportu polskie przedsiębiorstwa będą mogły szybciej i łatwiej inwestować, przede wszystkim w krajach, w których obecna jest Grupa Santander.
Pierwsze Paszporty Santandera w Polsce zostały wręczone 11 grudnia 2015 roku. Odebrały je: największy w kraju producent rowerów, firma Kross, oraz LUG, grupa specjalizująca się w produkcji zaawansowanych technologicznie systemów oświetleniowych do zastosowań zewnętrznych i wewnętrznych. Następnych 100 wyróżnień zostanie wręczonych na początku 2016 roku.
Oba wyróżnione przedsiębiorstwa aktywnie działają poza granicami Polski. Kross sprzedaje swoje produkty m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech i we Włoszech. Firma planuje dalszą ekspansję zagraniczną; zamierza zaistnieć mocniej w USA oraz wejść do Ameryki Łacińskiej.
Z kolei LUG posiada przedstawicielstwa m.in. w Niemczech, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Wielkiej Brytanii. Jest też bardzo aktywna w Brazylii, gdzie ostatnio wygrała przetarg na dostawy oświetlenia dla metra w Sao Paulo.
Inicjatywa Paszportów Santandera zakłada, że będą nim wyróżniane firmy, które mają już spółki zależne za granicą lub prowadzą znaczącą międzynarodową działalność handlową. – Sam Paszport jest małym, symbolicznym przedmiotem, ale oznacza dużo – przede wszystkim cały pakiet specyficznych elementów obsługi, szczególnie ważnych przy wchodzeniu na nowe rynki, oraz większą dostępność produktów bankowych za granicą – mówi Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk Banku Zachodniego WBK, odpowiedzialna za projekt Santander Passport. – Paszport jest też formą docenienia firm, które tempem swojego rozwoju dowodzą, że polski sukces jest możliwy w najdalszych zakątkach świata. Mamy też nadzieję, że będą dla laureatów zachętą do dalszego rozwoju na rynkach zagranicznych – dodaje.