Badania i rozwój nadal nie są priorytetem

W statystykach dotyczących innowacyjności Polska od lat wypada słabo. Obowiązująca od stycznia ulga na badania i rozwój sytuacji nie uzdrowi.

Publikacja: 29.05.2016 22:00

Badania i rozwój nadal nie są priorytetem

Foto: 123RF

Odsetek firm, które planujązwiększenie wydatków na badania i rozwój, rośnie średnio o 8 pkt proc. rocznie – podaje firma doradcza Deloitte. Przedsiębiorcy twierdzą, że pomogłyby im dodatkowe zachęty. Czas pokaże, czy pozytywne efekty przyniesie nowa ulga na badania i rozwój.

– Po pierwszym kwartale jej obowiązywania wyzwaniem jest niska świadomości polskich przedsiębiorców, czym jest działalność badawczo-rozwojowa – uważa Łukasz Radosz, dyrektor z firmy doradczej Ayming Polska.

Nowa ulga kojarzy się przede wszystkim z zaawansowanymi technologiami, centrami badawczo-rozwojowymi czy rewolucyjnymi produktami lub usługami. Tymczasem w praktyce przeznaczona jest dla większości polskich przedsiębiorstw i obejmuje wiele działań podejmowanych w ramach aktualnie prowadzonej działalności.

Co ciekawe, po wprowadzeniu ulgi B+R może się okazać, że polskie firmy są bardziej innowacyjne, niż do tej pory sądziliśmy. Powód? Chodzi o sposób mierzenia nakładów na działania badawczo-rozwojowe.

1,7 proc. polskiego PKB mają wynieść w 2020 roku wydatki na badania i rozwój

– Do tej pory nakłady te mierzone były przez GUS za pomocą sprawozdania o działalności badawczej i rozwojowej. Wypełnienie tego dokumentu jest czasochłonne, nieobowiązkowe i do 2016 r. niemotywowane zachętą podatkową – podkreśla Radosz.

Tymczasem dzięki nowej uldze działania innowacyjne polskich przedsiębiorców zostaną nazwane, sklasyfikowane, a nakłady na nie określone, co jest warunkiem skorzystania z ulgi.

Przedsiębiorcy z nowej ulgi się cieszą, ale diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Z ubiegłorocznego badania Deloitte wynika, że aż dla 36 proc. respondentów najpoważniejszą wadą systemu wsparcia działalności B+R w Polsce jest brak jednoznacznych interpretacji stosowanych przy ocenie dotacji lub ulg podatkowych przez organy administracji lub urzędy podatkowe. Deloitte podaje też, że niemal połowa firm w naszym kraju orientuje się wprawdzie w systemie dotacji, ale nie korzysta z niego ze względu na nadmierne sformalizowanie i skomplikowanie procedur. Jednocześnie tylko jedna trzecia polskich przedsiębiorstw ma strategię dotyczącą rozwoju i innowacji, a w pozostałych przypadkach decyzje te podejmowane są doraźnie przez zarząd. —kmk

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej