Reklama

Firmy nie doceniają internetu

Co trzecie przedsiębiorstwo nie ma własnej strony WWW. A usługi w chmurze są im całkiem obce.

Aktualizacja: 30.10.2016 21:49 Publikacja: 30.10.2016 19:50

Zdecydowana większość firm w naszym kraju ma dostęp do sieci. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w zasięgu internetu stacjonarnego i mobilnego jest już 99,7 proc. dużych przedsiębiorstw i niemal 93 proc. małych. Mimo to niechętnie z niego korzystają. Jak się okazuje, tylko dwie trzecie z nich ma własną stronę WWW.

Niezbyt popularne e-zakupy

Według GUS najgorzej sytuacja wygląda w tych najmniejszych firmach, które najwyraźniej nie doceniają siły internetu. Witryny online nie ma w tym sektorze aż 38 proc. przedsiębiorców. – To spory odsetek. Wynik jest zaskakujący – podkreśla Dominik Rozkrut, prezes GUS.

Zdecydowanie lepiej wyglądają pod tym względem duże przedsiębiorstwa (86 proc. ma witrynę internetową) i koncerny (92 proc.). – Większym firmom łatwiej sięgać po nowe technologie – tłumaczy prezes Rozkrut.

Potwierdzają to dane dotyczące wykorzystania tzw. chmury obliczeniowej (cloud computing). GUS podaje, że jedynie 8 proc. przedsiębiorstw w Polsce sięga po tego typu rozwiązania. Statystyki zaniżają najmniejsze spółki (prawie 94 proc. z nich nie używa rozwiązań typu cloud), bo wśród największych organizacji ten odsetek jest znacznie wyższy – sięga 31 proc. Duże firmy dostrzegły również potencjał mediów społecznościowych. Jako narzędzie w biznesie wykorzystuje je 54 proc. największych przedsiębiorstw (49 proc. rok wcześniej). Po takie rozwiązanie sięga 22,5 proc. najmniejszych firm (20 proc. rok temu).

Według GUS poniżej średniej UE znajduje się natomiast odsetek zamówień online składanych przez rodzime firmy. Decyduje się na to ledwie nieco ponad 1/3 przedsiębiorców. Tych przyjmujących oferty za pośrednictwem sieci jest jeszcze mniej, tylko 12 proc.

Reklama
Reklama

Ograniczane budżety IT

Z czego wynika tak słabe wykorzystanie przez Polaków internetu i nowych technologii do celów biznesowych?

Eksperci uważają, że firmy stawiają na wydatki w innych sektorach niż IT. Inwestycje w IT w ciągu roku urosły jedynie o 2 proc., choć polskie firmy zarabiają coraz więcej. Badania Spiceworks pokazują, że w 2015 r. wzrost przychodów odnotowało 56 proc. z nich. W tym roku sytuacja jeszcze się poprawiła: przychody zwiększyło 60 proc. Dane Spiceworks wskazują, iż mimo dobrych wyników finansowych przedsiębiorcy nadal nie zamierzają znacząco zwiększać nakładów na rozwiązania informatyczne.

– Firmy nie tyle tną koszty IT, ile przesuwają budżety – mówi Robert Mikołajski ze spółki Atman, działającej w branży IT.

Jak podkreśla, na przestrzeni ostatnich lat wiele firm korzystało z potężnych środków unijnych i chętnie inwestowało w IT, nie oglądając się zbytnio na koszty.

– Dziś finansują się głównie z własnych środków i uważniej liczą pieniądze – dodaje Mikołajski.

Opinia

Dariusz Jemielniak, Akademia L. Koźmińskiego, grupa badawcza NeRDS

Reklama
Reklama

Wielu firmom własna strona internetowa nie jest potrzebna. Facebook umożliwia utrzymanie podstawowych informacji i komunikację z klientami, zatem te dane mnie nie martwią. Z kolei chmura ma wady i zalety – to, jak wiele przedsiębiorstw jej nie stosuje, jest znacznie mniej ważne niż to, z jakiego powodu. Natomiast stosunkowo niska popularność sprzedaży online w Polsce wynika ze splotu czynników. Po pierwsze, to samonapędzający się fenomen, bo niska sprzedaż powoduje, że nie występuje efekt skali, nie opłaca się inwestować w jakość, a to przekłada się na niższą wartość dodaną dla klienta. Nie ma jednak powodów do lamentu, bo pod wieloma względami Polska to kraj zaawansowany technologicznie, choćby w bankowości.

Biznes
Sprzedaż działki pod CPK, Polska potęgą w produkcji zniczy i rekord WIG
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama