#RZECZoBIZNESIE: Juliusz Niemotko: Polacy fanami chińskich smartfonów

To jest fenomen w świecie elektroniki konsumenckiej, gdzie klienci bardziej oczekują od marki, że zaproponuje im coś, a nie sami organizują się, żeby wspierać markę – mówi Juliusz Niemotko, wiceprezes ABC Data.

Publikacja: 30.01.2017 12:28

#RZECZoBIZNESIE: Juliusz Niemotko: Polacy fanami chińskich smartfonów

Foto: tv.rp.pl

 

Gość zauważył, że Xiaomi na polskim rynku jest od momentu powstania. - Już w 2010 r. ludzie w Polsce kupowali te telefony w imporcie prywatnym – mówił. - W Polsce powstał fanklub Xiaomi. To jest fenomen w świecie elektroniki konsumenckiej, gdzie klienci bardziej oczekują od marki, że zaproponuje im coś, a nie sami organizują się, żeby wspierać markę – dodał Niemotko.

Przyznał, że od momentu wprowadzenia do oficjalnej dystrybucji produktów Xiaomi, ABC Data sprzedała już kilkadziesiąt tysięcy telefonów. - Znajomość marki przez użytkowników końcowych jest niesamowita – ocenił gość.

- W tej chwili mamy kontrakt na Polskę, ale rozmawiamy o kilku następnych krajach. Będziemy tam obecni, mam nadzieję, jeszcze w tym roku – prognozował Niemotko.

Tłumaczył, że każda firma, która zaczyna pracować na jakimś produktem z reguły zaczyna od rynku lokalnego. - Chińczycy mają tę przewagę nad resztą świata, że ich rynek lokalny to jest jedna piąta świata – mówił wiceprezes ABC Data. - Firma, która będzie w stanie zdobyć udział w rynku i wybudować sobie skalę na rynku chińskim, ma z definicji przewagę nad jakimkolwiek innym producentem – dodał.

Niemotko przyznał, że producenci chińscy odrobili swoje lekcje i bardzo wiele się nauczyli będąc podwykonawcami dla innych globalnych marek. - To co się dzieje w Chinach jest powieleniem sukcesu Samsunga w Korei, kilkanaście lat później – stwierdził.

Nie sądzi jednak, że rynek smartfonowy zostanie zdominowany przez producentów z Chin.

- Jeszcze kilkanaście lat temu, podobnie jak o telefonach chińskich, mówiono o Samsungu. Był to synonim taniej, psującej się elektroniki. Obecnie chińskie smartfony nie odbiegają jakością innym produktom – przypomniał Niemotko.

Zaznaczył, że ważne jest samo doświadczenie jakie użytkownik ma przy kontakcie z tym sprzętem. - Fenomenem Xiaomi jest ich software, autorska nakładka na Androida, która powoduje, że ten telefon jest przyjazny w użytkowaniu – tłumaczył gość.

- Preferencje klientów na wszystkich rynkach, gdzie mamy swoje oddziały, zaczynają być do siebie coraz bardziej zbliżone. Jakoś jest istotniejsza od ceny. To jest duża zmiana – ocenił.

- Jeszcze kilka lat temu cena była wymieniana jako pierwszy element, najbardziej istotny przy wyborze urządzenia. Teraz jakość. Nie marka, ale jakość. W Polsce akurat marka jest bardzo istotna – dodał.

Niemotko tłumaczył, że produkcja elektroniki użytkowej jest biznesem wolumenowym. - Jeżeli mamy dużą skalę, jesteśmy w stanie konkurować i oferować innowacje klientom – mówił.

Przyznał, że polskie, lokalne marki miały swój bardzo dobry czas, wtedy kiedy ten rynek rósł szybko i klienci byli głodni nowych produktów. - Sytuacja dla tych producentów będzie coraz trudniejsza. Zawęża się im pole walki cenowej, a nie są w stanie wytworzyć wystarczająco dużej skali, żeby zacząć oferować ciekawe innowacje dla klientów – ocenił Niemotko.

- Na rynku cały czas liderem jest Samsung. Na drugim miejscu Huawei, na trzecim prawdopodobnie LG – stwierdził gość.

- Z roku na rok rośnie uzależnienie od smartfona, rośnie ilość rzeczy, którą na smartfonie robimy. Wymusza to na nas, że potrzebujemy coraz mocniejszego i coraz droższego sprzętu. To jest główny powód tego, że ludzie kupują coraz droższe urządzenia – podsumował Niemotko.

Gość zauważył, że Xiaomi na polskim rynku jest od momentu powstania. - Już w 2010 r. ludzie w Polsce kupowali te telefony w imporcie prywatnym – mówił. - W Polsce powstał fanklub Xiaomi. To jest fenomen w świecie elektroniki konsumenckiej, gdzie klienci bardziej oczekują od marki, że zaproponuje im coś, a nie sami organizują się, żeby wspierać markę – dodał Niemotko.

Przyznał, że od momentu wprowadzenia do oficjalnej dystrybucji produktów Xiaomi, ABC Data sprzedała już kilkadziesiąt tysięcy telefonów. - Znajomość marki przez użytkowników końcowych jest niesamowita – ocenił gość.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się