fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

W sieci opinii

Raport NIK o Euro 2012: Opóźnienia zagrażają przebiegowi imprezy

W Sieci Opinii
Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport o przygotowaniach Polski do Euro 2012. Rząd Donalda Tuska nie ma się z czego cieszyć. My także nie
Miało być pięknie, a wyszło jak zawsze? W opublikowanym raporcie NIK kontrolerzy wskazują na liczne opóźnienia budowy infrastruktury drogowej, stadionów, oraz gwarancji bezpieczeństwa podczas zbliżającego się piłkarskiego święta.
W przygotowaniach do EURO 2012 nastąpił postęp. Jednak skala opóźnień, zarzuconych przedsięwzięć oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy.
 W raporcie czytamy m.in
NIK stwierdza, że największe zaniedbania występują w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej, zarówno w zakresie przedstawionym przez polskie władze UEFA w ofercie z 2006 r. oraz 2007 r., jak też zakładane w kolejnych latach przygotowań. Do sygnalizowanych w poprzednich raportach NIK (z 2009 i 2010 roku) problemów z budową dróg dołączyły kolejne. Nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku następnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4), i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne (jeden odcinek na drodze ekspresowej S2, dwa odcinki na drodze ekspresowej S8/S7, jeden odcinek na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5 oraz trzy odcinki na drodze ekspresowej S5). Do czasu rozpoczęcia EURO 2012 nie zostaną także oddane do użytkowania trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5. Zagrożone przed mistrzostwami są też dwa odcinki na autostradzie A2 o łącznej długości 50 km.
To nie koniec problemów. Niespodzianki czekają również na kibiców, którzy zechcą skorzystać z kolei. PKP PLK S.A. przed Euro 2012 ogranicza bowiem kilka ważnych inwestycji.
Spółka nie zapewniła środków finansowych na modernizację stacji Warszawa Wschodnia i części zachodniej stacji Poznań Główny na linii E20. Z kolei PKP S.A. ma opóźnienia w budowie dworców kolejowych Poznań Główny i Warszawa Zachodnia oraz przebudowie dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion. Na stacji Warszawa Zachodnia do końca 2010 r. nie rozpoczęto prac rozbiórkowych i remontowych. Tymczasem jej lokalizacja jest znacząca dla obsługi ruchu pasażerskiego w węźle warszawskim - to początkowa i końcowa stacja dla pociągów na kierunku wschodnim i północnym, a także miejsce przesiadek z transportu autobusowego, zarówno międzynarodowego, jak i krajowego.
Atrakcje komunikacyjne czekają również we wszystkich czterech polskich miastach organizujących Euro 2012
We wszystkich czterech aglomeracjach NIK stwierdziła opóźnienia, przesunięcia harmonogramów oraz ograniczenia w inwestycjach realizowanych w transporcie miejskim. Np. w Gdańsku spośród sześciu przedsięwzięć komunikacyjnych realizowanych przez GIK Sp. z o.o., tylko dwa zostaną ukończone na czas, natomiast cztery zostaną oddane do użytku już po mistrzostwach - w tym kluczowe połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk oraz wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.
Jednak "hitem" raportu okazuje się informacja o tym, że...
...nie zapewniono odpowiednich środków na realizację Programu Bezpieczeństwa EURO 2012 oraz promocję Polski w związku z organizacją Mistrzostw. Koszt 86 projektów, koniecznych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprezy, oszacowano na 200 mln zł. W budżecie nie zabezpieczono środków finansowych na ponad jedną czwartą tej sumy (51,8 mln zł).
Jesteśmy ciekawi, jak długo premier Donald Tusk i minister Cezary Grabarczyk będą zapewniać, że wszystko jest w porządku. Niestety, tym razem chyba nie uda się zrzucić winy na prezesa Kaczyńskiego i PiS. Ale kto wie - może prorządowe media i w tym dopomogą?
 
 
 
 
Źródło: ROL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA