Polska to dla Amazon doskonałe miejsce do inwestycji

Ponad 20 mld zł inwestycji w Polsce od 2012 r. Obecnie 10, a niebawem 11 nowoczesnych centrów logistycznych, 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój polskich MŚP. To fakty dotyczące ponad 10-letniej działalności Amazon w Polsce – niezwykle ważnym biznesowo regionie położonym w centrum Europy, co sprzyja logistyce, szczególnie w segmencie e-commerce – mówi Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w CEE.

Publikacja: 30.05.2024 21:00

Polska to dla Amazon doskonałe miejsce do inwestycji

Foto: Amazon

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Amazon to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i wartościowych marek w skali globu. Co sprawiło, że międzynarodowa firma z amerykańskim „rodowodem” zdecydowała się ulokować Polskę na mapie swoich inwestycji?

Sławomir Płonka: Polska jest szczególnym miejscem inwestycji Amazon w regionie CEE. Składa się na to wiele czynników. Przede wszystkim nasz kraj jest zdecydowanie hubem ambitnych, niezwykle utalentowanych i pracowitych ludzi. Nie bylibyśmy w stanie rozwijać się też bez przyjaznych społeczności i profesjonalnego wsparcia władz centralnych, regionalnych i lokalnych oraz zaangażowania naszych pracowników. To wysokiej klasy specjaliści w swoich dziedzinach, jak też osoby wspierające naszą działalność operacyjną w centrach dystrybucji.

Nie bez znaczenia jest również szczególne otoczenie makroekonomiczne, jak też położenie Polski w centrum Europy, co zdecydowanie sprzyja naszej logistyce, a w szczególnie działalności w segmencie e-commerce.

Jaki był początek Amazon w Polsce. Od czego zaczęło się to biznesowe wyzwanie?

Inwestycje Amazon w polską gospodarkę i usługi dla polskich klientów sięgają 2012 r., kiedy to – na dwa lata przed rozpoczęciem operacyjnej działalności – Amazon kupił gdański startup IVONA Software, z którym opracował pierwsze rozwiązania typu Ambient Intelligence.

Na bazie IVONA Software powstała Alexa, Amazon Polly, a technologia jest również wykorzystywana na urządzeniach Amazon przez VoiceView Screen Reader, narzędzie zapewniające dostępność tych urządzeń dla osób niewidomych i niedowidzących. Aktualnie w Amazon Development Center Poland (ADCP) zespoły specjalistów i specjalistek rozwijają także inne produkty i technologie o globalnym zasięgu, wystarczy wymienić urządzenia i usługi Ring, usługi AWS Database Migration i syntezy mowy Polly.

Sukces Alexy był z kolei impulsem do dalszych, już operacyjnych i logistycznych inwestycji Amazon w Polsce, a kluczowym elementem, który wyznacza nam właśnie dekadę obecności w naszym kraju, było uruchomienie w 2014 r. trzech pierwszych centrów logistycznych: w Sadach k. Poznania, Bielanach Wrocławskich oraz we Wrocławiu.

Dla wielu osób pierwszym skojarzeniem z Amazon jest marketplace. Inne pomyślą o rozrywce, czyli filmach i serialach na Prime Video czy grach na Prime Gaming, ale zakres działalności jest dużo większy. Jak to wygląda dzisiaj? Co udało się zrobić Amazonowi w Polsce w ciągu ostatniej dekady?

Dzisiaj, za sprawą Alexy, z osiągnięć Polaków korzystają miliony osób na całym świecie, a od tego czasu, bazując na ogromnych możliwościach rozwoju biznesu w Polsce, skala działalności Amazon nad Wisłą przybrała na sile. Dzisiaj Amazon w Polsce to nie tylko 10, a niebawem 11, nowoczesnych centrów logistycznych, dzięki którym – obsługując zamówienia klientów spośród ofert małych i średnich przedsiębiorców – stworzyliśmy ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. To również Amazon Web Services (AWS) i trzy Centra Rozwoju Technologii (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, gdzie zespoły menedżerskie, inżynierskie i naukowe tworzą i rozwijają globalne, najbardziej zaawansowane technologie i urządzenia.

Zatem teraz, po 10 latach obecności nad Wisłą, Amazon to już nie tylko Amazon Prime i szybkie oraz wygodne zakupy w atrakcyjnych cenach w sklepie amazon.pl, oferującym ponad 400 mln produktów w 30 kategoriach, zapewniającym klientom wiele korzyści i doskonałe doświadczenia zakupowe. To też prawdziwe centrum domowej rozrywki dzięki Prime Video, Prime Gaming z popularnym Twichem czy czytnikom Kindle, a – za sprawą Alexy, Echo, Ringa – szereg nowoczesnych rozwiązań typu smart home.

Według raportu Keystone skala inwestycji poczyniona przez Amazon w Polsce w latach 2012–2022 była ogromna.

Od 2012 do 2022 r. Amazon zainwestował w rozwój w Polsce ponad 20 mld zł (4,5 mld euro). Warto podkreślić, że inwestycje te wpłynęły bezpośrednio korzystnie na krajową gospodarkę, przyczyniając się w tym okresie do wzrostu polskiego PKB o ponad 24 mld zł i generując jednocześnie ponad 15 mld zł wynagrodzeń, stymulując tym samym rozwój gospodarczy kraju, wspierając projekty społeczne, infrastrukturalne i zdrowotne, które poprawiły warunki życia lokalnych społeczności.

Amazon to ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, ale też znaczący udział MŚP w segmencie e-commerce. W jaki sposób pomagacie im w rozwoju biznesu w kraju i za granicą? Jak wygląda łańcuch wartości w Amazon?

Znaczenie Polski na mapie globalnego handlu rośnie, a wraz z nim skala działalności Amazon w Polsce i wartość naszych inwestycji. Mimo dynamicznej sytuacji makroekonomicznej od ponad 10 lat podejmujemy w Polsce miliardowe przedsięwzięcia. To – poza finansowym zaangażowaniem – również rosnąca liczba pośrednich miejsc pracy tworzonych nie tylko w samej firmie, ale też w całym łańcuchu wartości i dostaw. Trzeba pamiętać bowiem o firmach współpracujących z nami, by produkty zamawiane online w sklepach Amazon docierały do klientów. Nie byłoby to możliwe m.in. bez udziału tysięcy małych i średnich przedsiębiorców rozwijających swój e-commerce’owy biznes razem z Amazon. Nasze ciągłe inwestycje w rozwój usług i narzędzi sprzedażowych sprawiają, że polskie MŚP mogą docierać do setek milionów klientów Amazon na całym świecie. To razem z nimi budujemy marki o globalnym zasięgu, przy jednocześnie unikalnym, bo lokalnym charakterze. Wspólnie z nimi tworzymy społeczność biznesową zorientowaną na zapewnianie klientom wielu korzyści i doskonałych doświadczeń zakupowych. Wszystko to dokonuje się przy jednoczesnym tworzeniu kolejnych miejsc pracy w strukturach naszych partnerów handlowych, wspierających sprzedaż internetową. Dlatego Amazon nieustannie poszukuje innowacyjnych rozwiązań z myślą o MŚP i będzie je nadal wspierać, działając na rzecz rozwoju tych firm, całego segmentu e-commerce oraz polskiej gospodarki.

Biznes z jednej strony, ale równolegle Amazon angażuje się w działalność prośrodowiskową i społeczną. Co robi firma na rzecz lokalnych społeczności i ekologii?

Nasze wsparcie dla lokalnych społeczności skupia się obecnie na pięciu filarach: wolontariacie, edukacji, zwłaszcza w obszarze STEM i czytelnictwa, bezpieczeństwie żywnościowym, pomocy w sytuacjach kryzysowych i zdrowiu psychicznym. Amazon przeznacza 2000 dni rocznie na wolontariat pracowniczy. Program Amazon Gives Volunteers realizowany jest we współpracy z 30 organizacjami pozarządowymi z 5 polskich województw.

Co więcej – nasze działania ESG obejmują również aspekty prośrodowiskowe. Aktywności z zakresu zrównoważonego rozwoju w Polsce, a szczególnie te w  obszarze energii odnawialnej, przyczyniają się do realizacji naszego globalnego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. oraz zasilanie do 2025 r. całej naszej globalnej działalności w 100 proc. energią odnawialną. Na szczególną uwagę zasługują takie krajowe projekty, jak umowa z farmą fotowoltaiczną w Miłkowicach oraz z farmami wiatrowymi w Jastrowiu i Okonku na zakup energii ze źródeł odnawialnych; panele PV na dachu centrum logistycznego w Świebodzinie; GOZ w centrach logistycznych; ładowarki do samochodów elektrycznych na parkingach wybranych centrów logistycznych; uczenie maszynowe i algorytmy wykorzystywane na rzecz efektywnego wykorzystywania materiałów opakowaniowych oraz programu SIPP (The Ships in Product Packaging), pozwalającego na wysyłkę produktów bez dodatkowych opakowań Amazon.

Podsumowując: Amazon w Polsce to za chwilę 11 nowoczesnych centrów logistycznych, ponad 20 mld zł inwestycji i 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Dla przedsiębiorców szansa na rozwój krajowy, ale też międzynarodową sprzedaż bez konieczności prowadzenia działalności za granicą. Z kolei dla konsumentów to zarówno rozrywka, jak i opcja na udane zakupy w sieci. Co jeszcze planuje Amazon w Polsce?

Nie zwalniamy tempa. W tym roku jeszcze dużo przed nami. Pod kątem inwestycji – uruchomienie centrum logistycznego w Gorzyczkach, w tym rekrutacja pracowników poziomu początkowego oraz na stanowiska kierownicze i specjalistyczne. W kontekście edukacyjnym, integracyjnym i wyrównującym społeczne nierówności planujemy otworzenie nowej STEM Kindloteki Amazon w Warszawie, czyli multimedialnej przestrzeni edukacyjnej otwartej dla mieszkańców, w tym przede wszystkim dzieci i młodzieży. Rozwijamy jednocześnie nasz pilotażowy program „Homer” zakładający zatrudnianie w naszych centrach logistycznych osób z wadami wzroku. To, obok projektu „MigaMY” – skierowanego do osób głuchych i słabosłyszących – kolejny program Amazon umożliwiający osobom z niepełnosprawnościami znalezienie zatrudnienia, a tym samym zabezpieczenie ich społecznych i życiowych potrzeb.

W zakresie zrównoważonego rozwoju będziemy kontynuować projekty energetyczne, w tym umowy z farmą fotowoltaiczną w Miłkowicach, która rozpocznie produkcję energii już w 2024 r. oraz z farmami wiatrowymi, które mają zostać uruchomione w II połowie 2025 r.

Nadal będziemy też rozwijać nasze usługi dla naszych partnerów handlowych. Wszystko po to, by klienci z Polski mogli kupić na amazon.pl wszystko, czego potrzebują w przystępnych cenach i z szybką dostawą.

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Amazon to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i wartościowych marek w skali globu. Co sprawiło, że międzynarodowa firma z amerykańskim „rodowodem” zdecydowała się ulokować Polskę na mapie swoich inwestycji?

Pozostało 97% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Trudniej organizować dziś promocje
Analizy Rzeczpospolitej
Konkurencja na rynku jest bardzo mocna
Analizy Rzeczpospolitej
Konsumenci znad Wisły gonią kraje Zachodu w e-zakupach
Materiał partnera
W e-commerce coraz mocniej liczy się wiarygodność
Analizy Rzeczpospolitej
Nieterminowe rozliczenia blokują e-handel
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży