fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

W sądzie i urzędzie

Narodziny 50 000 dzieci zgłoszono online

123RF
E-usługa umożliwiająca zgłaszanie online narodzin dziecka – osiągnęło kolejny ważny etap. Dzięki niej zarejestrowano narodziny 50 tysięcy maluchów.

- Ostatnie tygodnie pokazują, że zainteresowanie e-usługą Ministerstwa Cyfryzacji nieustannie rośnie. Lipiec był rekordowy. Online zgłoszono wtedy dokładnie 4703 nowonarodzonych dzieci. To o 1029 maluchów więcej, niż w czerwcu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Od początku sierpnia rodzice skorzystali z tej możliwości już ponad dwa tysiące razy. 50-tysięczny maluch został zgłoszony online dzisiaj około godz. 13 – dodaje szef MC.

W pakiecie

Resortowa e-usługa działa od 1 czerwca ubiegłego roku. Umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin nowego członka rodziny, ale i załatwienie kilku innych spraw.

- Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - na skrzynkę ePUAP. Do wyboru mają także osobisty odbiór na poczcie lub w urzędzie – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Jak zgłosić online narodziny malucha

Na zgłoszenie urodzin dziecka masz 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Kartę urodzenia wystawi upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – np. lekarz lub położna. Przekaże ją do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) najpóźniej trzy dni od jej wystawienia.

Przygotowując się do zgłoszenia urodzenia dziecka załóż Profil Zaufany – jeśli jeszcze go nie masz. Sprawdź, jak to zrobić.

Karta wystawiona. Teraz wejdź na www.obywatel.gov.pl. Wybierz usługę Zgłoś urodzenie dziecka. Cały proces to tylko pięć prostych kroków:

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik USC potrzebował wyjaśnień.

Źródło: MC
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA