Czy polskie firmy są innowacyjne? Jak wypadamy w tym obszarze na tle innych krajów? Okazuje się, że nie najlepiej – choćby nasz bliski sąsiad, Czechy, rocznie wydaje na innowacje aż dwa razy więcej niż my w stosunku do PKB.
- Firmy czeskie, w odniesieniu do PKB, wydają na innowacje prawie 2 proc., natomiast polskie - niecały 1 proc. – mówi Jerzy Kalinowski.
Jakie są główne bariery rozwoju innowacyjności w Polsce?
Jerzy Kalinowski mówi, że hamuje nas przede wszystkim bariera mentalna przedsiębiorców - brak myślenia strategicznego i orientacja na cele krótkoterminowe.
- Polscy przedsiębiorcy myślą w sposób doraźny. Patrzą na wyniki przez pryzmat kwartału i roku, a inwestycja w innowacje przynosi korzyści dopiero za 3-5 lat – mówi. - To dotyczy przede wszystkim sektora małych i średnich przedsiębiorstw.