fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ścieżki kariery

Chociaż łatwiej teraz o pracę, to wciąż mało w niej radości

123RF
Choć aż 93 proc. Polaków zależy na tym, by praca dawała im radość, tylko czterech na dziesięciu widzi ją na co dzień w swojej firmie.

Radość w pracy jest dla mnie bardzo ważna – z tą opinią zgadza się ponad dziewięciu na dziesięciu uczestników badania, które przeprowadzono wśród studentów i profesjonalistów w 11 krajach Europy i w Chinach.

Udostępniony „Rzeczpospolitej" raport z tej ankiety, przygotowany przez AmRest, HRM Institute i Universum, potwierdza, że warto o radość w pracy zadbać. Niemal wszyscy badani twierdzą, że radość w pracy nie tylko poprawia relacje międzyludzkie, zmniejszając stres i napięcia, ale też dodaje energii, zwiększa zadowolenie z pracy, a także efektywność i kreatywność. O co konkretnie warto się starać?

Jak wynika z badania, radość w pracy kojarzy nam się najczęściej z dobrą atmosferą, w której można się czuć swobodnie, nie bojąc się wyrażania swoich poglądów oraz z pracą wśród ludzi z poczuciem humoru, gdzie jest dużo śmiechu. Dla prawie trzech na dziesięciu ankietowanych radość wiąże się także z pasją do tego, co robią, a niewiele mniej osób kojarzy ją z pozytywną informacją zwrotną (feedbackiem), docenianiem ze strony współpracowników i przełożonych.

Widać więc, że za dużą część radości z pracy odpowiedzialni są sami pracownicy, którzy mogą zadbać o przyjazną atmosferę w swoim zespole i wzajemnie się doceniać.

Przede wszystkim jednak na radości z pracy powinno zależeć pracodawcom i menedżerom. Jak podkreśla Anna Macnar, prezes HRM Institute, niemal w każdym z badanych państw większość ankietowanych deklaruje, że gdyby praca przestała im dawać radość, poszukaliby sobie innej.

Najbardziej zdeterminowani są tu Niemcy – aż 85 proc. z nich byłaby gotowa zmienić pracodawcę, który nie spełniałby ich oczekiwań w tym aspekcie. W Polsce – 72 proc. Najrzadziej na zmianę w poszukiwaniu radości z pracy zdecydowaliby się Chińczycy (46 proc.) i Rosjanie (56 proc). – Najłatwiej taką deklarację jest składać w krajach, w których bezrobocie jest niskie i zmiana pracy jest łatwa – przyznaje Anna Macnar.

Czy jednak deklaracje przekładają się na działania? Chyba tak, skoro w Polsce – gdzie tylko 41 proc. badanych widzi dużo radości w swojej pracy– w niedawnym badaniu agencji zatrudnienia Randstad 51 proc. pracowników stwierdziło, że rozgląda się za ofertami pracy lub aktywnie szuka nowego zajęcia. Jednocześnie ponad jedna trzecia tych, którzy je zmienili w ostatnich miesiącach, jako powód wskazała niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy.

Anna Macnar zwraca uwagę, że spośród ankietowanych z 12 państw to Polacy najczęściej mają negatywne skojarzenia z pracą (20 proc.). W pozostałych krajach udział takich opinii nie przekracza zwykle jednej dziesiątej; np. w Niemczech wynosi 9 proc., zaś w Rosji i we Francji odpowiednio po 4 i 5 proc.

Nie bez znaczenie jest tu kwestia podejścia do życia. Np. w Chinach, które nie są znane z dobrych warunków pracy, negatywnych skojarzeń jest najmniej (3 proc.) a z kolei aż 73 proc. ankietowanych twierdzi, że radość z pracy w ich firmie występuje w dużym stopniu. To najlepszy wynik spośród 12 badanych państw (drugie są Niemcy – 69 proc.).

Jak jednak przypomina Anna Macnar, charakterystyczną cechą chińskiej kultury jest unikanie krytycznych wyrażeń. Być może dlatego Chińczycy najczęściej deklarują też zadowolenie z atmosfery w ich pracy – aż 92 proc. ocenia ją jako dobrą albo bardzo dobrą. Takich ocen jest również sporo w Rosji (86 proc.) i w Niemczech (80 proc.).

W Polsce z atmosfery w pracy zadowolonych jest tylko 60 proc. badanych. (Mniej jest w Chorwacji, Serbii i Bułgarii). Mamy natomiast prawie największą grupę osób (17 proc.), według których atmosfera w ich pracy jest zła albo bardzo zła. Gorzej oceniają ją tylko Bułgarzy. – Warto przy tym zauważyć, że w Polsce i w Bułgarii przyjazna atmosfera w zespole jest wśród trzech najważniejszych atrybutów marki pracodawcy – przypomina szefowa HRM Institute.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA