Jednym z kluczowych obszarów aktywności biznesowej grupy kapitałowej PKN Orlen jest sprzedaż detaliczna prowadzona za pośrednictwem stacji paliw. W tym segmencie rynku płocki koncern od dłuższego czasu przeprowadza liczne inwestycje, przygotowuje i wprowadza kolejne innowacje oraz nowe produkty i usługi. Co więcej, działania te przynoszą stosunkowo szybkie i wymierne efekty. Wystarczy zauważyć, że w ubiegłym roku grupa w segmencie detalicznym zanotowała rekordowe wyniki finansowe. Kluczowy wskaźnik, czyli zysk EBITDA LIFO, sięgnął 2,8 mld zł. Dla porównania w 2017 r. wynosił nieco ponad 2 mld zł. Historyczny rezultat osiągnięto dzięki 7-proc. wzrostowi ilościowemu sprzedaży.
Udany IV kwartał
Szczególnie udana była końcówka ubiegłego roku. W IV kwartale firma zanotowała 5-proc. wzrost sprzedaży na stacjach w Polsce, 7-proc. w Czechach, 8-proc. w Niemczech i 11-proc. na Litwie. Na każdym z tych rynków zwiększyła też udziały. Największe są one oczywiście w Polsce. Posiadanych na koniec grudnia 1787 stacji działających pod marką Orlen zapewniło firmie 34-proc. udział w krajowym rynku.
Koncern jest też numerem jeden w Czechach. 409 obiektów działających tam pod szyldem Benzina osiągnęło 23,2-proc. udział w rynku naszych południowych sąsiadów. Zwyżki w Czechach, za sprawą włączenia do sieci stacji paliw przejętych od austriackiego OMV, były największe spośród czterech państw, w których polski koncern jest obecny. Wreszcie w Niemczech spółka posiada 582 stacje działające pod marką Star, a na Litwie 25 placówek funkcjonujących pod szyldem Orlen. Ich udziały w lokalnych rynkach wynosiły 6,3 i 4,7 proc.
Szybkie ładowarki
Płocki koncern kontynuował również rozwój oferty pozapaliwowej m.in. poprzez otwieranie kolejnych punktów gastronomicznych i sklepowych. Łącznie na koniec ubiegłego roku funkcjonowało już ponad 2 tys. tego typu punktów działających pod szyldami: Stop Cafe, O!SHOP i Star Connect. Ponadto firma kontynuowała wiele innych projektów, m.in. związanych z rozwojem elektromobilności.
I tak w grudniu uruchomiła pierwsze urządzenia, na stacjach paliw działających pod logo Orlenu, do ładowania pojazdów w Siewierzu, przy trasie Katowice–Warszawa. Kolejne miały powstać m.in. przy obiektach we Wrocławiu, Krakowie, na Górnym Śląsku i przy autostradach A2 i A4. Do końca I kwartału grupa zapowiedziała oddanie do użytku co najmniej 20 stacji szybkiego ładowania, a do końca 2019 r. – aż 50. Docelowo ma ich być 150. Stacje ładowania na stacjach Orlenu będą obsługiwać wszystkie typy pojazdów elektrycznych oferowane na rynku europejskim i zostaną wyposażone w dwa złącza do ładowania pojazdu prądem stałym, z wtyczką CHAdeMO oraz CCS, a także w złącze Typ 2 do ładowania pojazdu prądem przemiennym.