Reklama

Sprzedaż „małpek” spadła, ale bardzo nieznacznie

Choć sprzedawcy przerzucili podatek od alkoholi w małych opakowaniach na klientów, a ceny mocno wzrosły, to spodziewany duży spadek ich sprzedaży nie nastąpił.

Aktualizacja: 11.02.2021 08:57 Publikacja: 10.02.2021 21:00

Sprzedaż „małpek” spadła, ale bardzo nieznacznie

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Obok kilku innych podatków z początkiem tego roku weszła w życie opłata od tzw. małpek, czyli napojów alkoholowych o pojemności mniejszej niż 300 ml.

Analiza danych tygodniowych z M/platform zrzeszającej 12 tys. małych sklepów detalicznych pokazuje, że zgodnie z przewidywaniami ciężar nowej opłaty został przeniesiony na konsumenta i od początku stycznia widoczny był stopniowy wzrost cen tego typu produktów. Największe zmiany nastąpiły w ostatnim tygodniu stycznia, gdy w stosunku do średnich cen z okresu listopad–grudzień 2020 r. za najmniejsze pojemności wódek trzeba było zapłacić nawet do 22 proc. więcej w przypadku wódek czystych oraz do 18 proc. więcej w przypadku wódek kolorowych.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Przemysł spożywczy
Wojna o piwo i „małpki” w Sejmie. Kto zyska na zakazie reklam?
Przemysł spożywczy
Wojna ustaw z alkoholem. Już dwa projekty chcą usunąć procenty ze stacji i reklam
Przemysł spożywczy
Wyścig na zakazy dla alkoholu. Ustawa Lewicy już w Sejmie, Polski 2050 w czwartek
Przemysł spożywczy
Coca-Cola pozywa rosyjską Koka-Kolę. Która jest prawdziwa?
Przemysł spożywczy
Krzysztof Pawiński: Nie ma jednej recepty na sukces. Co działa? Koncentracja, skalowanie, ekspansja
Reklama
Reklama