MON: trzy firmy zainteresowane złożeniem ofert na śmigłowce dla wojsk specjalnych

Trzy firmy: producent caracali Airbus Helicopters, PZL Mielec Sikorsky/ Lockheed Martin i PZL Świdnik/Leonardo zostały zaproszone przez MON do złożenia ostatecznych ofert na dostawy 8 śmigłowców dla sił specjalnych w postępowaniu konkursowym uruchomionym przez resort obrony po odstąpieniu w 2016 r. od przetargu na wielozadaniowe helikoptery dla armii.

Aktualizacja: 08.09.2017 12:41 Publikacja: 08.09.2017 12:31

MON: trzy firmy zainteresowane złożeniem ofert na śmigłowce dla wojsk specjalnych

Foto: 123rf.com

MON wezwał zainteresowanych producentów do złożenia ostatecznej propozycji w ciągu 4 miesięcy, do końca 2017 r.

- Potwierdzam,  że w postępowaniu chodzi o wyspecjalizowane śmigłowce dostosowane do potrzeb sił specjalnych i bojowego ratownictwa. W tym konkursie oferujemy największy i najlepszy obecnie na rynku śmigłowiec AW101 – zachwala Krzysztof Krystowski  wiceprezes Leonardo Helicopters.

Prezes Krystowski zastrzega, że cała procedura pozyskiwania nowych śmigłowców dla specjalsów została przez MON utajniona więc nie może zdradzić żadnych szczegółów dotyczących technicznych wymagań armii sformułowanych w dokumencie Ministerstwa Obrony .

- Nawet podstawowe fakty dotyczące  wysłania do firm Request od Proposal, mogłem „Rz” ujawnić wyłącznie dlatego, że podał je w piątek  Bartosz Kownacki  ,obecny na kieleckich targach obronnych wiceszef MON ds. inwestycji modernizacyjnych w Siłach Zbrojnych.

Airbus nadal w grze?

Ostatecznie więc potwierdziły się medialne spekulacje, że MON zdecyduje się zamówić w pierwszej kolejności tylko część (8) wyspecjalizowanych maszyn , przeznaczonych dla ratownictwa bojowego, bo w tym segmencie  armia ma najpilniejsze potrzeby.

Po ogłoszeniu w końcu lutego  przez MON nowego konkursu na 16 śmigłowców dla sił specjalnych (i bojowego ratownictwa) a także helikopterów morskich  m.in do zwalczania okrętów podwodnych o swoich roszczeniach  przypomniał Airbus Helicopters. W oficjalnym komunikacie koncern  stwierdził: Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz  konsekwentnie utrzymuje, że offset zaproponowany przez producenta caracali nie odpowiadał  oczekiwaniom strony polskiej ze względów ekonomicznych i bezpieczeństwa kraju. „Przyglądamy się rozwojowi sytuacji w Polsce. Dokumenty ( dotyczące nowego konkursu, przyp. Z.L.) zostały przez nas odebrane i są obecnie analizowane.

-  Zawsze chętnie bierzemy udział w tych konkursach, które są uczciwe i otwarte. Jednocześnie podtrzymujemy nasze prawo do roszczeń w związku z zamknięciem poprzedniego przetargu"- zastrzegła Airbus Helicopters.

Faworyt – Leonardo?

Wiosną  tego roku po ogłoszeniu rozpoczęcia  negocjacji w sprawie dostaw 16 specjalistycznych śmigłowców , których wartość branża szacuje na ok. 3 mld zł minister Antoni Macierewicz potwierdził, że zainteresowani kolejnym podejściem do gry o wojskowe śmigłowce są trzej producenci  wiropłatów znani z zakończonego w zeszłym roku przetargu: WSK Świdnik (własność włoskiego koncernu Leonardo), podkarpackie PZL Mielec - dziś w grupie amerykańskiego giganta zbrojeniowego Lockheed Martin i Airbus Helicopters.

W piątek nie udalo się nam  potwierdzić, czy Airbus Helicopters  jest zdecydowany złożyć ostateczną ofertę w obecnym postępowaniu. Lubelski producent Sokołów i Puszczyków, który oferował w poprzednim  konkursie najnowsze średnie  maszyny AW149, tym razem  proponuje zdecydowanie większe śmigłowce budowane przez Leonardo Helicopters -  AW101, sprawdzone już  w bojowych misjach ratowniczych w kilku armiach, m.in. brytyjskiej.

Zdaniem Mariusza Cielmy z pisma Nowa Technika Wojskowa AW101 to doskonała choć droga maszyna. Cenę śmigłowca (ok. 50 mln dol. za sztukę)  jego zdaniem, rekompensują możliwości. Przy potężnym udźwigu, trzech silnikach, łatwo jest modyfikować wyposażenie przestronnej kabiny i dostosowywać je do specjalistycznych zadań. Dzięki temu platformę, która w jednej wersji przeznaczona jest do zwalczania okrętów podwodnych, w innej konfiguracji może stać się morskim śmigłowcem poszukiwawczo- ratowniczym.

Czy Black Hawki pokażą szpony?

Także PZL Mielec/Sikorsky jest pewny zalet swoich Black Hawków  zostały sprawdzone na wojnach, są odporne  i rozpowszechnione w NATO, co ułatwia ich eksploatację w trudnych misjach.  Oferowane w polskim przetargu przez grupę Lockheed Martin legendarne maszyny w US Army już teraz zapewniają wsparcie siłom specjalnym - mówi Bartosz Głowacki ekspert militarny pisma Skrzydlata Polska. Tyle że UH 60 w amerykańskiej wersji są do tego odpowiednio przystosowane.  Aby zwiększyć zasięg wyposaża się je w sondę do tankowania w powietrzu. Śmigłowce mają  znakomite  radiostacje zapewniające łączność z sojusznikami  i urządzenia obserwacji  skuteczne w najtrudniejszych warunkach. Głowacki: black hawki dla sił specjalnych sporo kosztują (ponad 30 mln dol.). Operując na zapleczu wroga, załogi muszą mieć możliwość zapewnienia skutecznej osłony desantującym komandosom.

MON wezwał zainteresowanych producentów do złożenia ostatecznej propozycji w ciągu 4 miesięcy, do końca 2017 r.

- Potwierdzam,  że w postępowaniu chodzi o wyspecjalizowane śmigłowce dostosowane do potrzeb sił specjalnych i bojowego ratownictwa. W tym konkursie oferujemy największy i najlepszy obecnie na rynku śmigłowiec AW101 – zachwala Krzysztof Krystowski  wiceprezes Leonardo Helicopters.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje