Kazachstan zachęca polskie firmy

Atutami kraju są dynamicznie rozwijająca się gospodarka, chłonny rynek wewnętrzny i możliwość dalszej ekspansji eksportowej w regionie.

Publikacja: 11.04.2016 21:00

Kazachstan może być bramą do ekspansji na kolejne kraje. Największe możliwości oferuje polskim firmo

Kazachstan może być bramą do ekspansji na kolejne kraje. Największe możliwości oferuje polskim firmom stolica kraju Astana

Foto: 123RF

Eksporterów oraz inwestorów znad Wisły chce przyciągnąć Kazachstan. W 2015 roku wartość polskiego eksportu do tego kraju wyniosła 361,8 mln euro. Ale rok wcześniej było to 426,7 mln euro.

Powodem spadku jest rosnąca konkurencja ze strony producentów z innych państw, którzy decydują się na uruchomienie w Kazachstanie produkcji. Są dzięki temu tańsi, a nierzadko jakościowo lepsi. Przykładem jest sektor przetwórstwa mleka: w produkcję w Kazachstanie zainwestowało Danone, które cenowo wyparło Mlekovitę.

– Polskie firmy nie wykorzystują okazji do robienia dobrych interesów, jakie mógłby im dać nasz kraj. Nie wykorzystują ogromnego potencjału Kazachstanu – mówił w grudniowym wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" Erik Utembajew, ambasador Kazachstanu w Polsce. Kazachstan już w 2012 roku został uznany przez resort gospodarki za jeden z pięciu – obok Kanady, Brazylii, Algierii i Turcji – rynków, które polskim przedsiębiorcom są mało znane, za to dobrze radzą sobie z kryzysem i dają możliwość dużych profitów. W dwa lata później polską gospodarkę promowała w Kazachstanie w ramach specjalnego przedsięwzięcia Polsko-Kazachstańska Izba Handlowo-Przemysłowa w konsorcjum z Krajową Izbą Gospodarczą.

Towary, ale też usługi

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK Kazachstan jest krajem specyficznym z racji uwarunkowań historyczno-kulturowych. Ale to także kraj, który bardzo intensywnie się przeobraża. – Potencjał widać tu nie tylko dla eksportu polskich towarów, ale przede wszystkim dla eksportu usług, głównie budowlanych, oraz inwestycji bezpośrednich. Szczególnie warto o tym myśleć w kontekście spodziewanego rozwoju strefy znajdującej się na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku – twierdzi Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK.

Najważniejszym obszarem działalności polskich firm w Kazachstanie są branża naftowo-gazowa i sektor farmaceutyczny.

Polskie firmy obecne są też m.in. w sektorze elektroenergetycznym, infrastruktury szynowej, budownictwie i sektorze materiałów budowlanych, przemyśle maszynowym i urządzeń transportowych. – Kazachstan kupuje głównie polskie maszyny i urządzenia, w tym dla przemysłu wydobywczego, a także rozwiązania klimatyzacyjne i grzewcze. Sporą część naszego eksportu do tego kraju stanowią też leki i wyroby farmaceutyczne, kosmetyki i chemia gospodarcza oraz produkty z tworzyw sztucznych – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK.

Brama do Azji

Kazachstan może być także bramą do ekspansji na kolejne kraje, co wykorzystała Polpharma. Zainwestowała w Kazachstanie przeszło 100 milionów dolarów, a teraz sprzedaje swoje produkty także w innych krajach Unii Eurazjatyckiej, natomiast w Turkmenistanie uruchomiła swój oddział. Władze kazachskie zachęcają do uruchomienia produkcji górniczy Famur, który mógłby dostarczać maszyny i urządzenia nie tylko na tamtejszy rynek, ale i eksportować je dalej, np. do Mongolii czy do kopalń na Syberii.

Przez wspólne przedsięwzięcia można byłoby także rozszerzyć eksport mięsa. Takie propozycje Kazachstan już składał. Polskie mięso może być w Kazachstanie przetwarzane, a następnie wysyłane do Rosji jako produkt polsko-kazachski. Nie byłoby wtedy objęte embargiem ani cłem. Dwustronną współpracę może ożywić stowarzyszenie Kazachstan–Europa–Polska. Ma ono integrować przedsiębiorców i umożliwiać podejmowanie wspólnych działań. Będzie się opierać na klastrach tworzonych w różnych regionach Kazachstanu z udziałem polskich i europejskich firm, współpracujących ze sobą przy konkretnych projektach.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Eksporterów oraz inwestorów znad Wisły chce przyciągnąć Kazachstan. W 2015 roku wartość polskiego eksportu do tego kraju wyniosła 361,8 mln euro. Ale rok wcześniej było to 426,7 mln euro.

Powodem spadku jest rosnąca konkurencja ze strony producentów z innych państw, którzy decydują się na uruchomienie w Kazachstanie produkcji. Są dzięki temu tańsi, a nierzadko jakościowo lepsi. Przykładem jest sektor przetwórstwa mleka: w produkcję w Kazachstanie zainwestowało Danone, które cenowo wyparło Mlekovitę.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań