Ruszyła konsolidacja dużych sieci kablowych. Docelowo, w jej efekcie może powstać pierwszy ogólnopolski dostawca płatnej telewizji i szybkiego internetu. Na razie UPC Polska, największa kablówka w kraju pod względem liczby abonentów, chce przejąć za 3 mld zł Multimedia Polska – numer trzy na tym rynku.
Tym samym po latach spełnia się wróżba Andrzeja Rogowskiego, prezesa i akcjonariusza Multimediów, który twierdził, że w obliczu rosnącej konkurencji od konsolidacji największych graczy z branży nie ma odwrotu.
Długo oczekiwany scenariusz
– Zawsze chcieliśmy być istotnym elementem dużych procesów konsolidacyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym – mówi dziś Andrzej Rogowski. Jako główny powód, dla którego on i jego partnerzy biznesowi, główni akcjonariusze kablówki, zdecydowali się ją sprzedać, podaje brak prostych sposobów na wzrost biznesu. Uważa, że inwestycjom, które są potrzebne, aby konkurować na szeroko rozumianym rynku TMT, sprostać może tylko duży gracz.
– Rozdrobniony rynek kablowy wymaga dalszej konsolidacji w celu osiągania synergii, które umożliwią dalsze inwestycje, przy bardzo wysokiej konkurencyjności tego rynku. Moim zdaniem jest to jedyna droga do utrzymania wysokiego tempa inwestycji w infrastrukturę, co w konsekwencji zawsze będzie z korzyścią dla konsumentów – mówi Rogowski.
UPC Polska, które zdecydowało się zapłacić za Multimedia 3 mld zł, z czego 1,9 mld zł za akcje, faktycznie ma w planach duże inwestycje w sieć. Jak mówił nam Frans-Willem de Kloet, prezes UPC Polska, jego firma chce w ciągu kilku lat przeznaczyć na nie 4 mld zł. Już po ogłoszeniu transakcji plany te zostały podtrzymane.